In Vogue’s Talent to Watch vind je de volgende generatie creatievelingen die mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt is dat ze jong, creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Keanna Williams (21) uit Utrecht. Ze is haarstylist en creative director.
Vogue’s Talent to Watch: Keanna Williams
“Zo lang ik me kan herinneren vlecht mijn moeder het haar van mijn zus en mij. Bijna elke zondag zaten we op de grond, tussen haar benen om ons haar te laten doen. Ik ben Caribisch opgevoed en haar is echt een big thing in de Caribische cultuur. Haar vlechten zag ik nooit als een carrière, meer als iets wat wij ‘gewoon’ doen. Vlechten is mooi, maar het biedt ook de nodige bescherming van het haar. Op een gegeven moment leerde ik de kunst van het vlechten van mijn moeder. Nooit heb ik gedacht dat het vlechten van haar iets zou zijn waar ik geld mee kon verdienen. Ik zag dat gewoon niet voor me. En wat je niet ziet, kun je ook niet worden.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Black Lives Matter
“De eerste keer dat ik echt op een fotoset stond – tussen directors en fotografen – is drie jaar geleden voor Daily Paper. Een hele nieuwe ervaring, omdat ik normaal altijd in mijn slaapkamer aan het vlechten was. Het bleef lang bij die ene ervaring omdat er niet veel plek was voor black hair bij andere bedrijven. Pas na alle protesten rondom Black Lives Matter kreeg ik meer naamsbekendheid. Toen veranderde alles voor mij. Ik werd gevraagd door moderedacties en modemerken die voorheen geen plek hadden voor black hair. Of die waardering oprecht is of niet, mensen kunnen er niet meer omheen. We zien meer zwarte haarstijlen terug in beeld.”
Van haar naar beeld
“Naast haarstyling, doe ik creative direction. Door mijn ervaring als haarstyliste op de set, ontdekte ik dat met een team een beeld creëren echt het leukste is. Inspiratie haal ik uit muziekvideo’s en modefilms. Ook mijn eigen cultuur is een bron van inspiratie. Als ik in het Caribische gebied ben raak ik enorm geïnspireerd door de creativiteit. Het is daar zo gemakkelijk om mooi beeld te maken… de mensen zien er gewoon altijd fantastisch uit. De haarstijlen uit Afrikaanse tribes – vóór de kolonisatie – inspireren me ook. En niet te vergeten: de mensen in de jaren zeventig in Nigeria. Zij pakten helemaal uit met hun haar. Dat was echt the bigger the better als het om haar ging. Niets was ingetogen, over elk detail werd nagedacht. Daar hou ik van.”