in-gesprek-met-viktor-rolf-over-hun-nieuwe-parfum-good-fortune-we-wilden-een-spirituele-geur-215933
©Anton Corbijn

Fashion radicals worden ze ook wel genoemd, maar daar zitten ze dan. In een gigantische suite van het statige hotel De L’Europe in het centrum van Amsterdam, keurig rechtop, de benen en armen over elkaar gevouwen, casual gekleed, een afwachtende blik op het gezicht, miniteckel Roosje slapend in hun midden.

Zelf moest ik lang nadenken over wat ik zou aantrekken naar het interview met dit illustere modeduo. Ik bedoel, we hebben het hier over modekunstenaars Viktor & Rolf, van wie ik vermoed dat ze het soort smaakniveau hebben waar je als gewone sterveling nooit bij kan. Maar hooggehakt in een couturejurk op een vroege zonnige middag een interview van vijftien minuten binnenstappen, komt wellicht ietwat overdreven over. Dus spijkerbroek, T-shirt en gympen it is.

Een gelukkige keuze blijkt, want de heren zitten er satorially gezien heerlijk Amsterdams ontspannen bij, de een in rood T-shirt met zwarte pantalon, de ander in gebreide trui met gestreepte pantalon, en ze dragen – goddank – zelf ook gympen.

Viktor & Rolf Good Fortune

De reden voor dit samenkomen is de nieuwe geur die Viktor & Rolf deze maand lanceert, Good Fortune. De ontwerpers willen aan de Nederlandse pers maar één interview over de geur geven. Vogue is de gelukkige. Waarom, na het megasucces van Flowerbomb, de warme ontvangst van BonBon en de triomfantelijke lancering van SpiceBomb (van al deze geuren worden overigens regelmatig nieuwe versies uitgebracht) juist nu een nieuwe?

“We zijn al meer dan vier jaar met deze geur bezig”, vertelt Viktor. “We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie, iets wat de tijdsgeest weergeeft.” Hij twijfelt even en zegt dan: “Wij wilden graag iets spiritueels brengen.”

‘We proberen altijd iets te brengen wat langer meegaat dan een modecollectie’

Rijst onmiddellijk de vraag wat ik me moet voorstellen bij ‘iets spiritueels’. Hebben ze ergens op een berg gezeten en het licht gezien, komen ze terug van een stilteretraite? “Dat hebben we gedaan ja”, klinkt uit beider mond, breed lachend en een tikkeltje betrapt. In mijn hoofd duiken beelden op van een mantrazingende Madonna in haar spirituele fase, langharige Beatles en theedrinkende Rolling Stones. Is spirituele ontwaking inherent aan het hebben van megatalent?

Persoonlijke geur

Alsof Rolf de verwondering van mijn gezicht afleest verdedigt hij snel: “Niet meer dan vier dagen hoor! Daarna heb ik het wel gezien.” Viktor: “Zie het als onderdeel van de levensfases waar je doorheen gaat. Eigenlijk vraag je wat spiritualiteit is. Ik denk dat het een innerlijke zoektocht naar zingeving is. Hoe je dat invult, verschilt per persoon. In ons geval kwamen we tot de conclusie dat alleen maar werken ook niet leuk is. We besloten zo’n zeven jaar geleden om dingen anders te doen, zijn gestopt met prêt-à-porter en we zijn gaan focussen op couture. Deze geur is onderdeel van de transformatie waar we inzitten.”

Hij neemt Roosje, die inmiddels wakker is, op schoot en vervolgt: “Ontdekken hoe we spiritueel in het leven staan, is heel persoonlijk. Dit is misschien onze meest persoonlijke geur ooit.”

‘We kwamen tot de conclusie dat alleen maar werken ook niet leuk is’

Rolf, die het verhaal van Viktor kalm aanhoort, haakt in: “Het is ook niet zo van: we doen een stilteretraite en we zien het licht. Ik heb een intense opleiding tot yogaleraar afgerond, ik mediteer veel. Dat zijn aspecten die samen ontzettend helpen. Uit alle dingen die ik voor mezelf doe, die compleet losstaan van werk, groeit het besef dat ik ook aan mijn privéleven moet werken. Lange tijd waren wij zo ontzettende workaholics, daar komen we nu van terug.”

‘Mystiek light’

Ze reiken een papieren staafje aan met daarop de tot geurwater geworden versie van hun onstoffelijke transformatie. Geen bloemenexplosies en zoet geweld dus, maar zachte lieflijkheid verpakt in een lila mysterieuze fles. De geur zelf is lastig te omschrijven. Hij opent als zoete bloesem en transformeert snel tot een ondefinieerbare, doordringende zachtheid. Contradictie alom in deze fles.

‘Het is moeilijk om een idee te krijgen waar je ja tegen zegt’

Het persbericht verklapt dat er een exclusief, nooit eerder gebruikt distillaat van venkel en gentiaanbloem inzit. Parfumeurs Anne Flipo en Nicolas Beaulieu zouden meer dan 3500 versies van de geur hebben gebrouwen voordat de versie die ik nu ruik de goedkeuring van beider heren kon wegdragen. Het lichtzoetige dat naar boven komt, is te danken aan vanille uit Madagaskar en dan is er ook nog Indiase jasmijn grandiflorum in de geur verwerkt.

Waarom ze wel ja zeiden tegen deze versie en nee tegen al die andere? “Het is moeilijk om een idee te krijgen waar je ja tegen zegt”, legt Viktor uit. “We hadden geen idee hoe een spirituele geur van onze hand zou moeten ruiken, maar we wilden in elk geval niet de zwaarte van wierook of hout. We wilden dus een spirituele geur, maar licht. De laatste versie had voor ons iets sprankelends en mystieks. Zeg maar, mystiek light.” Ook heel spiritueel verantwoord: Good Fortune bevat geen dierlijke ingrediënten en is dus geschikt voor vegans. Boom, weer een karmapunt gescoord.

Good Fortune Eau de Parfum van Viktor & Rolf is vanaf 18 juli verkrijgbaar, 30 ml €77, refill 100 ml €110.

Viktor & Rolf Good Fortune
©Viktor & Rolf