deze-nieuwe-expositie-viert-de-fabelachtige-surrealistische-fantasie-van-tim-walker-224563
©Tim Walker

Fotograaf Tim Walker (52) sleept met zijn werk mensen mee in een betoverende wereld. Een waarin hij Perzische poezen verft in alle kleuren van de regenboog, een hotelkamer vult met honderd witte konijnen en een vliegtuig op ware grootte nabouwt van uit de kluiten gewassen stokbroden. Voor een Mulberry-campagne werd een model in een bos omgeven door metershoge, harige fantasiebeesten, in de editorial Like a Doll voor Vogue Italia drinkt een model thee met een pop van drie meter. “Gewoon veel verbeeldingskracht”, zegt Walker aan de telefoon vanuit Londen. “Altijd al gehad. Ik ben een dagdromer. Op al mijn schoolrapporten stond wel een aantekening dat ik continu uit het raam zat te staren.”

‘Glittering eyes’

De Brit noemt het een meditatieve toestand, waarbij zijn geest in een parallel universum belandt. Het overvalt hem vaak en gemakkelijk, bijvoorbeeld op de fiets naar zijn studio luisterend naar muziek, maar ook in de trein of in de metro. Hij heeft altijd een camera op zak, een analoge Pentax, en een dagboek waarin hij doedels maakt en aantekeningen van iets wat zijn oog trekt. Alles wat hij verzamelt, plakt hij erin. Van een gedicht, een still van een film, een foto uit National Geographic, een kleur die hem aanspreekt, tot een foto van onder water ravottende ijsberen in een dierentuin.

“Ik sta voor alles open, daartoe moet het je ontbreken aan elke vorm van snobisme”, zegt Walker. “Ideeën kunnen namelijk op de verrassendste manieren tot je komen. Zo kan een klein kind je iets vertellen, waarmee je verder kunt. Je moet altijd om je heen kijken met glittering eyes, hongerige ogen. Gevoeligheid en nieuwsgierigheid zijn de geheimen voor een mooi leven.” Inmiddels heeft hij dertig dagboeken vol. Thank God, want het leverde zo veel schitterende, vaak sprookjesachtige editorials op voor de Italiaanse Vogue, Love Magazine en i-D, waarin de grens tussen fantasie en realiteit vervaagt en waar nauwelijks fotoshop aan te pas komt. “Niet nodig, de werkelijkheid is vaak veel interessanter.”

Werk van Tim Walker
©Tim Walker
'James Spencer with unicorn in 17th-century-casket garden', 2018

Expositie Tim Walker

Dit keer gaf het Victoria and Albert Museum in Londen hem een reuzeopdracht. Het resulteerde in Walkers grootste expositie, met 150 nieuwe werken geïnspireerd op de collectie van het museum. Schitterend vormgegeven door de Britse artdirector en setdesigner Shona Heath, met wie hij al sinds het begin van zijn carrière samenwerkt. Na Londen reist de tentoonstelling naar Kunsthal Rotterdam. “Er is geen nieuw werk aan toegevoegd, maar de Kunsthal wilde wel een eigen draai aan het werk van Shona geven. Ik ben benieuwd, het is ook voor mij een verrassing.”

Behoorlijk emotioneel werd hij ervan, toen hij voor het eerst tussen al zijn werken liep. “Een expo van deze grootte, die hierna ook nog naar Californië gaat, ongelooflijk. Je spendeert je hele leven aan werk waarin je gelooft, maar ik heb veel tegenwerking gehad en negatieve reacties gekregen. Ik heb er nooit naar geluisterd en nu blijkt dat het heeft gewerkt. Als je geen stijl kopieert die mensen al kennen, kom je altijd obstakels tegen. Van de twintig opdrachtgevers zegt er misschien één ja tegen je idee. Met name de mode-industrie is snel gechoqueerd en verbazingwekkend gesloten.”

Lees het volledige interview met Tim Walker over zijn expositie in Kunsthal Rotterdam in Vogue’s nieuwe oktobernummer, dat vanaf 22 september in de winkel ligt en hier online te bestellen is.