Recensies van het filmfestival van Venetië, waar Blonde de première beleefde, verwijzen naar verontrustende scènes waarin een foetus vanuit haar baarmoeder met Marilyn praat voordat ze een miskraam krijgt. Critici hebben verklaard dat dit verontrustend zou kunnen zijn voor het publiek, maar het zou ook de gesprekken over anti-abortus weer opnieuw kunnen aanwakkeren. Daarnaast zou het mensen die zelf een miskraam hebben gehad mogelijk onnodig kunnen triggeren.
Andrew zei echter dat hij met de scène gewoon probeerde “haar ervaring te creëren” van een “aarzelende abortus”. In een gesprek met BFI legde hij uit: “Ze wil een kind omdat ze zichzelf wil redden. Haar eigen ervaring van het moederschap is rampzalig gebaseerd op haar eigen moeder. Maar die baby is echt voor haar, en daarom zie je de baby. Ik denk niet dat de scène [anders] als echt zou aanvoelen. En ook, ze heeft een onwillige abortus. Dus het zou behoorlijk afschuwelijk zijn. Ik probeer haar ervaring te creëren. Ik probeer het publiek hetzelfde te laten doormaken. Het gaat mij niet om smaakvol zijn.”
Moeten we Marilyn eigenlijk niet met rust laten?
Bovenal hebben critici en Marilyn-fans gesuggereerd dat de manier waarop deze film is gemaakt en gepromoot het uitbuitende verhaal zou kunnen bevorderen waar de ster mee worstelde toen ze nog leefde. Vooral omdat dit niet de eerste keer dit jaar is: we hebben al eerder gezien dat haar nalatenschap weer naar het moderne leven werd getild, met gemengde resultaten. Tijdens het Met Gala 2022 droeg en beschadigde Kim Kardashian een iconische jurk van Marilyn. Hierop wezen toonaangevende commentatoren dat de erfenis van Monroe met rust moet worden gelaten.
De zorg lijkt te zijn dat Blonde niet het ware verhaal van Marilyns leven vertelt. Hierdoor zou de film haar niet op de best mogelijke manier eren, en misschien niet de volledige omvang erkennen van hoe ze werd uitgebuit toen ze nog leefde. Sommigen suggereren dat de film juist een nieuw voorbeeld is van anderen die profiteren van haar talent. Een tweet luidt: “Laat Hollywood ons vertellen hoe vreselijk Hollywood deze vrouw heeft behandeld. Decennia na haar dood profiteren mensen nog steeds van haar imago.”
Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue IN.