In Vogue’s Talent to Watch spreken we creatievelingen die de toekomst van mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep mensen kenmerkt, is dat ze uiterst creatief en onconventioneel is. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Dechase. Dit is een schoenenmerk uit Amsterdam waarvan de productie in Ethiopië plaatsvindt. Het merk is opgericht in 2017 en heette eerst TD Leather Boots. Sinds 2019 heet het Dechase (naar de achternaam van de oprichter). Vogue.nl spreekt met Tewodros Dechase en marketingmanager Milki Abadura. Samen streven ze ernaar om het beeld te veranderen van mode gemaakt in Afrika.
Vogue’s Talent to Watch: Dechase
Tewodros: “Ik ben in Ethiopië geboren, maar in Nederland opgegroeid. Als iemand van de Afrikaanse diaspora (mensen van Afrikaanse afkomst die buiten het continent leven) wilde ik iets terugdoen voor mijn land. Dit begon toen ik in Ethiopië was, in een kapperszaak waar ze mooie schoenen hadden. Ik was geïntrigeerd en kocht ze meteen, want ik ben dol op schoenen. Vervolgens, toen ik terugging naar Nederland met die schoenen, waren mijn vrienden onder de indruk. Ze vonden het tof en ze wilden ze allemaal hebben. Een paar maanden later wilde een kleine winkel met me samenwerken om die schoenen in Nederland te verkopen. Ik zorgde voor de schoenen gemaakt in Ethiopië, zij voor de verkoop in Nederland. En zo zijn we eigenlijk heel langzaam begonnen.”
Milki: “Tewodros en ik hebben elkaar in 2019 ontmoet op een mode-event, via een gemeenschappelijke vriend. Tewodos vertelde mij dat hij schoenen maakte in Ethiopië. Ik kom zelf ook uit Ethiopië, dus ik had wel interesse in het merk. Op het eerste gezicht was ik erg onder de indruk van de kwaliteit van de schoenen; de eerste Dechase-schoenen die ik zag, waren hele mooie, eigentijdse chelsea boots. Een dag na onze ontmoeting heb ik meteen de schoenen besteld. Ik wilde meer leren over het merk.”