Daar blijft het niet bij: in de campagnebeelden van de samenwerking tussen Balenciaga en Adidas werden papieren als props gebruikt. Een van deze papieren blijkt een gerechtelijk document te zijn waarin wordt verwezen naar Ashcroft v. Free Speech Coalition. In deze rechtszaak schrapte het Hooggerechtshof delen van de federale Child Pornography Prevention Act van 1996 die ‘virtuele kinderpornografie’ verboden.
23 november: campagne wordt geschrapt
Nadat online rondgaat dat Balenciaga pedofilie zou steunen, trekt het modehuis de campagne terug. Creatief directeur Demna Gvasalia biedt via een verklaring excuses aan. Hij schrijft: ‘We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele aanstoot die onze holidaycampagne mogelijk heeft veroorzaakt. Onze pluche berentassen hadden in deze campagne niet bij kinderen gebruikt mogen worden. We hebben de campagne per direct van alle platformen verwijderd.’
In een tweede bericht verontschuldigt Balenciaga zich ook voor de documenten van het Hooggerechtshof die werden gebruikt in de campagne met Adidas. In de verklaring: ‘We bieden onze excuses aan voor het weergeven van verontrustende documenten in onze campagne. We nemen deze zaak zeer serieus en ondernemen juridische stappen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor het maken van de set en het toevoegen van niet-goedgekeurde items voor onze fotoshoot voor de lentecampagne van 2023. We veroordelen misbruik van kinderen ten stelligste, in welke vorm dan ook. Wij staan voor de veiligheid en het welzijn van kinderen.’
23 november: Gabriele Galimberti komt met statement
Op dezelfde dag brengt ook fotograaf Gabriele Galimberti een uitgebreid statement naar buiten via Instagram. Hier schrijft hij dat hij niet in de positie is de keuzes van Balenciaga te becommentariëren, maar dat hij wil benadrukken dat hij ‘op geen enkele manier het recht had noch de producten, noch de modellen, noch de combinatie daarvan te kiezen.’
Galimberti vervolgt: ‘Als fotograaf werd ik enkel en alleen gevraagd de gegeven scène te belichten en de foto’s te maken volgens mijn kenmerkende stijl. Zoals gebruikelijk bij een commerciële fotoshoot is de regie van de campagne en de keuze van de getoonde objecten niet in handen van de fotograaf.’
25 november: Balenciaga klaagt productiebedrijf aan
Balenciaga spant een rechtszaak van 25 miljoen dollar aan tegen productiebedrijf North Six, evenals decorontwerper Nicholas Des Jardins. Dit betreft de shoot van de campagne waarin het document van het Hooggerechtshof wordt gebruikt.