samen-tegen-menstruatiearmoede-deze-merken-doneren-tampons-maandverband-en-menstruatiebroekjes-235280
©My Fleury Amsterdam

Menstruatiearmoede is een serieus maatschappelijk probleem. In Schotland en Nieuw-Zeeland is een wet van kracht die tampons en maandverband gratis maakt voor wie het zich niet kan veroorloven, maar in Nederland gaat een soortgelijke regeling pas volgend jaar in. Om toch de dure decembermaand door te komen, nemen merken het heft in eigen handen om te werken aan oplossingen. En daar kunnen ze ieders hulp bij gebruiken.

Menstruatiearmoede

In 2019 bleek uit een peiling van Plan International dat één op de tien meisjes en vrouwen tussen 12 en 25 jaar in Nederland soms niet genoeg geld heeft om tampons of maandverband te kopen, waardoor ze niet naar school of hun werk durven gaan. In Amsterdam ligt het aantal nog hoger: uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 mensen op één of meerdere momenten geen menstruatieproducten kon aanschaffen. Nog concreter: 27% van de Amsterdamse mensen heeft op 1 of meerdere momenten dit jaar geen menstruatieproducten kunnen aanschaffen, en 38% is het alleen met veel moeite gelukt producten aan te schaffen.

Dit toont aan hoe reëel, groeiend en ingrijpend menstruatiearmoede is. Op politiek niveau wordt momenteel gewerkt aan een oplossing. Zo pleitte het College voor de Rechten van de Mens in 2020 al voor het gratis verstrekken van ‘vrouwelijke hygiene-producten’ aan minima, om belemmeringen voor mensen met minder koopkracht te elimineren.

Op 6 december stemde ook de Tweede Kamer in met een motie die stelt dat menstruatieproducten gratis moeten worden voor mensen met een laag inkomen. Ondertussen besluiten merken dit niet af te wachten. Menstruatieproducten zijn nu nodig, dus houden twee merken belangrijke acties die deze december lopen.

Deze merken zetten zich in

MyFleury Amsterdam

De start-up MyFleury® maakt menstruatie-ondergoed én zet zich in voor het maken van een positieve, sociale impact. Dat doen ze onder anderen door de duurzame, kwalitatief hoogwaardige broekjes – die dankzij een nieuwe technologie zowel absorberend als heel dun zijn – voor een toegankelijk prijs te verkopen. Zo wil het merk een brede groep bedienen.

Daarnaast heeft MyFleury deze maand een koop-en-geef-actie, om gelijkheid nog meer op de kaart te zetten. Dit betekent dat voor elke aangeschafte MyFleury-menstruatieonderbroek een broekje wordt gedoneerd aan mensen die het graag willen proberen, maar het niet kunnen kopen. Menstruatieondergoed is tenslotte een duurzaam middel dat zichzelf terugverdient door het opnieuw dragen, maar het komt wel met een hogere aanschafprijs. Dus, wil je overstappen naar menstruatieondergoed of kun je wel een nieuw paar gebruiken? Dan is nu de beste tijd om een broekje aan te schaffen.

Yoni 

Ook bij Yoni kun je iemand die het nodig heeft aan een fijnere menstruatie helpen. Dit doe je door deze maand een pakje met Yoni-producten te kopen voor een ander. Kies een van de aangewezen bundels op de website en het merk verstuurt deze rechtstreeks naar het Armoedefonds. Vanuit hun distributiecentrum worden de producten naar een van de 1270 Menstruatieproducten Uitgiftepunten (MUP’s) gebracht, die zich bij voedselbanken, buurthuizen, bibliotheken en scholen door heel Nederland bevinden.