Menstruatiearmoede is een serieus maatschappelijk probleem. In Schotland en Nieuw-Zeeland is een wet van kracht die tampons en maandverband gratis maakt voor wie het zich niet kan veroorloven, maar in Nederland gaat een soortgelijke regeling pas volgend jaar in. Om toch de dure decembermaand door te komen, nemen merken het heft in eigen handen om te werken aan oplossingen. En daar kunnen ze ieders hulp bij gebruiken.
Menstruatiearmoede
In 2019 bleek uit een peiling van Plan International dat één op de tien meisjes en vrouwen tussen 12 en 25 jaar in Nederland soms niet genoeg geld heeft om tampons of maandverband te kopen, waardoor ze niet naar school of hun werk durven gaan. In Amsterdam ligt het aantal nog hoger: uit onderzoek blijkt dat 1 op de 4 mensen op één of meerdere momenten geen menstruatieproducten kon aanschaffen. Nog concreter: 27% van de Amsterdamse mensen heeft op 1 of meerdere momenten dit jaar geen menstruatieproducten kunnen aanschaffen, en 38% is het alleen met veel moeite gelukt producten aan te schaffen.
Dit toont aan hoe reëel, groeiend en ingrijpend menstruatiearmoede is. Op politiek niveau wordt momenteel gewerkt aan een oplossing. Zo pleitte het College voor de Rechten van de Mens in 2020 al voor het gratis verstrekken van ‘vrouwelijke hygiene-producten’ aan minima, om belemmeringen voor mensen met minder koopkracht te elimineren.
Op 6 december stemde ook de Tweede Kamer in met een motie die stelt dat menstruatieproducten gratis moeten worden voor mensen met een laag inkomen. Ondertussen besluiten merken dit niet af te wachten. Menstruatieproducten zijn nu nodig, dus houden twee merken belangrijke acties die deze december lopen.