“Toen ze in de eerste aflevering de dubbele bone-cuffs van Elsa Peretti voor Tiffany & Co. droeg, ging ik dood!” Slechts één voorbeeld van de vele WhatsAppberichten die ik tijdens de kerstperiode ontving, terwijl ik tegelijkertijd het derde seizoen van Emily in Paris en planken vol (Franse) kaas aan het eten was. Het ging daarbij niet over de hoofdpersoon van de serie (hoe minder over Emily’s hoofdpijn veroorzakende garderobe van botsende patronen, hoe beter), maar mijn DM’s stroomden over van de adoratie voor luxe marketingmagnaat en Emily’s baas, Sylvie Grateau.
Sylvie Grateau in ‘Emily in Paris’
We beginnen met een opmerking over Sylvie’s garderobe, het werk van de Parijse kostuumontwerpster Marylin Fitoussi. Terwijl haar Amerikaanse tegenhangers weinig verstand hebben van gematigdheid of minimalisme, is de voormalige chief marketing officer van Savoir, gespeeld door de 59-jarige acteerveteraan Philippine Leroy-Beaulieu, een toonbeeld van chic. Subtiel surrealistische Schiaparelli met gouden knopen, Vivienne Westwood met korset in zebrastrepen, een arsenaal aan elegante zijden blouses… Sylvie’s stijl is zo resonerend als een Rossini-crescendo, terwijl die van Emily (quelle horreur!) zo disharmonisch is als haar slechte Frans (bijvoorbeeld wanneer ze in aflevering vier worstelt met onderscheid maken tussen champagne en champignons).

Naast de cast van twintigers die struggelen met het beklimmen van de carrièreladder en rommelige liefdeslevens (zie Emily’s onvermogen om te kiezen tussen de Franse chef-kok Gabriel en de Engelse bankier turned CFO Alfie, of te kiezen tussen banen bij Savoir en Sylvie’s nieuwbakken Agence Grateau), lijken Sylvie’s gedrevenheid, overtuiging en gevoel van loyaliteit net zo krachtig als die Peretti-accessoires.
Ze maakt een vijand van de grootste financiële kracht van de luxemarkt, JVMA’s Louis de Léon, om haar oude vriend en modegrootmeester Pierre Cadault te steunen; riskeert financiële en professionele risico’s om haar eigen bedrijf voort te zetten en je kunt bij haar altijd rekenen op een laconieke opmerking. We vergeven haar dat ze niet op de hoogte is van de waterdichte niet-concurrentiebedingen die horen bij het verlaten van een bedrijf, want wie heeft Boucheron als klant nodig als je zelfs dierenvoeding tres élégant kunt maken?
Sexy en ongelooflijk chic
Het is ook geweldig om te zien dat Sylvie – die van middelbare leeftijd is – verbazingwekkend sexy is op het scherm. Ondanks het feit dat ze wordt omringd door een jongere cast die ronddartelt in uitgesneden Mugler-kostuums (Mindy) of aan een drankje nipt op een ligstoel in jaren 50-pin-upbikini’s (Emily). Nadat ze zich heeft uitgekleed om steken te voorkomen van bijen die in haar kleding verstrikt raakten, flaneert ze topless in een zwembad met ex-man Laurent. Ze bezoekt Pierre Cadault in het ziekenhuis in een lage v-halsjurk van Rick Owens, woont een cocktailparty bij in een outfit met tepelversieringen en ligt vaak zonder bh in een geribbelde top in bed.