Op dit moment proberen hordes fans een glimp op te vangen van hun favoriete celebrity bij showlocaties van Paris Fashion Week. Beroemdheden waar het meest naar wordt uitgekeken? De leden van BTS. Waarom beleeft de K-popgroep uitgerekend nu zo’n groots modemoment?
Populariteit BTS
Voor iedereen die enkel westerse en traditionele media volgt, blijft het een mysterieus fenomeen: de populariteit van K-pop. Mensen weten dat het er is, maar niet hoe gigantisch hun bereik en de hoeveelheid fans is. BTS, ook wel Bangtan Boys, werd in 2013 opgericht en bestaat uit drie rappers en vier zangers. Op een rij: RM (Kim Nam-joon), Suga (Min Yoon-gi), J-Hope (Jung Ho-seok), Jin (Kim Seok-jin), Jimin (Park Ji-min), V (Kim Tae-hyung) en Jungkook (Jeon Jung-kook). In hun tienjarig bestaan heeft de band heel wat internationale successen behaald. BTS won een Billboard Music Awards, ze waren te gast bij Jimmy Kimmel en The Ellen DeGeneres Show. Ook werkten ze samen met artiesten als Halsey, Steve Aoki en Desiigner.
Toch is de populariteit van de band het allergrootst online. En laat dit nu net de plek zijn waar we de afgelopen jaren (mede door de pandemie) veel tijd hebben doorgebracht. Op sociale media vergaarde de band miljoenen volgers die omgedoopt werden tot de BTS ARMY. De invloed van deze groep fans is zelfs zo groot dat het ‘leger’ regelmatig wordt ingezet voor maatschappelijke zaken en activisme die niks te maken hebben met BTS. Zo haalden ze geld op voor Unicef, Black Lives Matter-groepen en de overstroming in Nepal. En ze kochten kaarten op voor haatzaaiende politieke bijeenkomsten om het aantal no-shows te vergroten. Kortom, de verenigde fandom is er een die je niet tegen je wil hebben.