Toen ik hoorde dat Sam Smith een “expliciete” nieuwe videoclip had uitgebracht die “hyperseksueel” was en “het debat over leeftijdsgrenzen had aangewakkerd”, was ik zeer geïntrigeerd. Wat zou het in hemelsnaam kunnen zijn, dacht ik? Wat lichte bondage misschien? Een paar nauwelijks verhulde verwijzingen naar drugs? Iemand die een blow job nadoet? Een bijgewerkt eerbetoon aan de Christina Aguilera Dirrty-video, voor het Grindr tijdperk? Te oordelen naar de online reacties, was het vrij schokkend. Ik typte I’m Not Here to Make Friends in op YouTube, drukte op play en wachtte – met ingehouden adem – af.
Lekker campy en modieus
Daar staat Sam Smith, in een weelderige roze jurk en handschoenen, op het punt uit een gouden helikopter te stappen. Daarna staat de zanger met een torenhoge hoed versierd met struisvogelveren, optredend op een trap van een Brits herenhuis. Vervolgens zien we die in een fonkelend korset met tepelplakkers. De clip is campy en modieus, zoals beloofd. Maar waar waren de schokkende elementen? Ik spoelde een paar seconden vooruit, naar het gedeelte waar een fontein van water in Sam’s mond wordt gespoten. Het is zeker brutaal – een korte knipoog naar een golden shower. Maar nauwelijks “extreme hardcore pornografie”, zoals omschreven werd door een journalist in Good Morning Britain.
Ik werd overvallen door een bekend gevoel. Hetzelfde gevoel wanneer je ontdekt dat je een film al eens eerder hebt gezien. Mensen zijn niet verontwaardigd omdat de clip geseksualiseerd is, maar omdat het openlijk queer en geseksualiseerd is. Men weet niet wat te doen met ongemak, dus besluiten ze dat de video zelf het probleem moet zijn. Ze zijn beledigd – denken ze – dus de video moet wel beledigend zijn.
Sam Smith is duidelijk niet de eerste artiest waarbij mensen verbolgen raken over een videoclip. Zoals velen online al opmerkten, veroorzaakte Madonna’s Like a Prayer destijds zo’n grote controverse dat het Vaticaan zich ermee bemoeide. Maar Madonna danste voor een brandend kruis. En dat was… 33 jaar geleden (1989). Het is duidelijk dat onder deze ‘maar hoe zit het met de kinderen-bezorgdheid’ een stuk queerfobie ligt. Als een dunne cis vrouw een korset met tepelhaken zou dragen, zou er geen sprake zijn van deze kritiek en een woedend debat – het zou zeker niet worden beschreven als pornografisch.