De stoelendans van creative directors in de mode-industrie gaat vrolijk door: na het recente vertrek van Riccardo Tisci bij Burberry en Alessandro Michele bij Gucci gaan er ook grote veranderingen plaatsvinden bij Moschino. Zo kwam maandag het nieuws naar buiten dat creative director Jeremy Scott het Italiaanse modehuis gaat verlaten.
Jeremy Scott vertrekt bij Moschino
Na een samenwerking van tien jaar scheiden Moschino en Jeremy Scott hun wegen, zo weet WWD. Hoewel een officiële verklaring nog uitblijft, hebben zowel het Italiaanse modehuis als Scott al een reactie gegeven op het nieuws van het plotselinge vertrek.
“Ik heb het geluk dat ik de kans heb gekregen om samen te werken met de creatieve kracht die Jeremy Scott is”, zegt Massimo Ferretti, uitvoerend voorzitter van Moschino’s moederbedrijf Aeffe, in een persbericht. “Ik wil hem bedanken voor zijn tien jaar inzet voor het huis van Franco Moschino. En voor het introduceren van een uitgesproken en vreugdevolle visie die voor altijd deel zal uitmaken van de geschiedenis van Moschino.”
Scott beschrijft zijn periode bij Moschino als “een prachtige viering van creativiteit en verbeelding”. Hij voegde eraan toe dat hij “zo trots is op de erfenis die ik achterlaat” en bedankte Ferretti “voor de eer om dit iconische huis te leiden” en zijn fans over de hele wereld.
Pop-campy stijl
Scott volgde in 2013 de toenmalige creative director Rossella Jardini op. Vanaf zijn eerste collectie drukte de ontwerper een duidelijke stempel op het modehuis, dat in 1983 werd opgericht door Franco Moschino. Zijn pop-campy ontwerpstijl kenmerkt zich door het gebruik van veel kleur en humor: Scott neemt mode altijd met een korreltje zout. Denk aan zijn op McDonald’s geïnspireerde collectie, de real-life Barbies die ooit op zijn catwalk liepen of Gigi Hadid die ooit de belichaming was van een bos bloemen. Scotts ontwerpen zijn geliefd bij een tal van beroemdheden, van Katy Perry tot Lizzo.