Creatief ondernemer en influencer Vivian Hoorn heeft het haar persoonlijke missie gemaakt om vrouwen meer van zichzelf te laten houden. Voor Vogue.nl schrijft ze elke maand over haar reis naar meer zelfliefde en haar ervaringen in de (mode)wereld als creative director van haar eigen merk VIVEH.
Vivian Hoorn over bodyshaming
Iemand noemt mij ‘obesitas’, de ander zegt: ‘Je bent afgevallen!’ Twee voorbeelden van reacties onder één post die ik recent plaatste op TikTok. Om in deze termen te blijven: gelukkig is niet alleen mijn lichaam wat voller geworden, maar heb ik ook een dikkere huid gekregen wat betreft dit soort comments. Toch zal het altijd iets met me doen. Het is nog steeds zo makkelijk online je mening te geven zonder daarbij aan de gevoelens van een ander te denken. De term bodyshaming is anno 2023 nog steeds een ding.
Ariana Grande vertelde onlangs op haar TikTok-kanaal over de opmerkingen die ze krijgt over haar lichaam. En dat we ons minder comfortabel zouden moeten voelen in het geven van comments over iemands lichaam. Ook al is het ‘goed bedoeld’, je weet nooit weet waar iemand mee dealt. Ik kan mij hierin vinden en ben dankbaar dat ze dit onderwerp bespreekt. En aan de hoeveelheid reacties en likes bij Ariana te zien ben ik niet de enige.
Positief voorbeeld
Ook onze toekomstige koningin Amalia kreeg begin dit jaar weer te maken met bodyshaming. En ik zeg weer want in de afgelopen jaren is dit een terugkerend thema. Haar voorkomen zou volgens opmerkingen een verkeerd en ‘ongezond’ voorbeeld zijn. Dit maakt mij zo boos en verdrietig. Voor mij is zij juist een positief voorbeeld voor zoveel vrouwen en hopelijk kan het stigma worden doorbroken van de doorsnee schoonheid die bij ons is ingeprent.