nicole-kidman-verschijnt-in-iconische-jurk-uit-haar-chanel-2004-commercial-op-het-met-gala-252016
©Getty Images

Als iemand de dresscode – een ode aan Karl Lagerfeld – van het Met Gala dit jaar goed heeft begrepen, dan is het Nicole Kidman wel. De actrice verscheen op de rode loper in een historische Chanel haute couturejurk van Karl Lagerfeld uit 2004. Komt de iconische japon je bekend voor? Goed gespot. Kidman droeg de creatie namelijk al eerder, in een sprookjesachtige Chanel N°5-commercial in datzelfde jaar, geregisseerd door Baz Luhrmann.

Nicole Kidman op het Met Gala 2023

In de twee minuten durende commercial genaamd The Film speelt Kidman een Hollywoodster die aan de paparazzi wil ontsnappen. Ze ontvlucht de rode loper in de glamoureuze creatie (een roze zijden tule jurk waar 250 roze struisvogelveren en meer dan 3000 zilveren kristallen en pailletten op geborduurd zijn, met een sleep die dramatisch in de wind achter haar aan wappert) en springt in een taxi met haar tegenspeler Rodrigo Santoro, waar de twee vervolgens genieten van een korte en rauwe romance.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“Ik heb de geweldigste herinneringen aan het passen met Karl in het atelier, en ik vond het fantastisch om getuige te zijn van zijn toewijding aan het vak”, vertelt Kidman aan de Amerikaanse Vogue. “Ik herinner me zijn lach toen hij de jurk voor het eerst schetste en mij de schets overhandigde. Hij maakte me altijd aan het lachen. Hij heeft een aantal jurken voor me ontworpen, maar ik denk dat dit de spectaculairste is.” Ze voegt eraan toe dat Lagerfeld vaak voor een roze tint koos als hij voor haar ontwierp. “Ik weet nog dat hij ook een roze jurk voor me maakte voor de Oscars”, vertelt ze. “Hij zag me altijd graag in het lichtste roze.”

Een van de duurste commercials ooit

De commercial is een van de duurste ooit gemaakt. Het budget: een jaw-dropping bedrag van 33 miljoen dollar. Alle designs die in de reclame te zien zijn, zijn custom made door Karl Lagerfeld. Dat Kidman de creatie negentien jaar na dato naar het Met Gala draagt, is hét bewijs dat de japon tijdloos is.

Bekijk de commercial hieronder.