Rejina Pyo weet precies wat vrouwen willen dragen. De Zuid-Koreaanse, Londen-based ontwerper staat bekend om haar ontwerpen voor ‘echte vrouwen’. Sinds de oprichting van haar gelijknamige merk in 2014 heeft ze een natuurlijk oog voor inclusiviteit en diversiteit. Die visie werkt Pyo nu verder uit met modeketen Zalando, die met zeven verschillende ontwerpers een inclusieve schoenencollectie lanceert. We gaan in gesprek over haar persoonlijke drijfveer om mode democratisch te maken, waarmee ze bewijst dat ook kwalitatieve kleding toegankelijk kan zijn.
In gesprek met Rejina Pyo
Nadat Pyo in Seoul de kunstacademie volgde en er later werkzaam was voor een grote modeketen, werd snel duidelijk dat dit niet haar pad was. Geïntrigeerd en geïnspireerd door Europese modecollecties besloot ze een master te doen aan een van de prestigieuste modescholen ter wereld, Central Saint Martins in Londen. Nadat Pyo haar opleiding succesvol afrondde, stuitte ze op een nieuw probleem. “Er waren zoveel ontwerpers, maar eigenlijk niets dat ik graag droeg of kocht. En als ik al iets mooi vond, had het gelijk de prijs van een maand huur. Ik dacht: waarom kan er niet iets zijn van goede kwaliteit dat lang meegaat én een interessant en toegankelijk ontwerp heeft?”
In 2014 richtte Pyo haar gelijknamige label op. De lente/zomer-collectie van 2017 zorgde voor een doorbraak. “Ik werkte eerst samen met een sales-agent die stelde dat het niet slim was de onconventionele keuze te maken kwalitatieve kleding te ontwerpen voor niet het hoge of lage segment, maar het middensegment. Ik hield van kleur, maar ook dat was volgens hem lastig om in ‘de markt’ te zetten. Dus besloot ik onze samenwerking te beëindigen.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.