Juni stond in het teken van mannenmode. Eerst was daar de bekende modebeurs Pitti Uomo, waarop Milan Men’s Fashion Week volgde met shows van onder meer Valentino, Prada en Fendi. Daarna reisde het modepubliek af naar Parijs om nog meer gloednieuwe collecties te bewonderen.
De week trapte groots af met de star-studded show van Louis Vuitton, waar nieuwe artistic director Pharrell Williams zijn debuut voor het huis maakte. Maar er was nog veel meer: ontdek hier de hoogtepunten van de mannenmodeweek lente/zomer 2024 in Parijs.
Met stipt op één: de debuutshow van Pharrell Williams voor de mannenmodelijn van Louis Vuitton. In totaal toonde hij een verbluffende reeks van 74 looks op de iconische Pont Neuf in Parijs. De collectie was geïnspireerd op het rijke erfgoed van het huis, gemixt met zijn eigen stijl en gecombineerd met zijn andere grote liefde: muziek. Onder anderen Beyoncé en Jay-Z, Rihanna en A$AP Rocky, Zendaya, Kim Kardashian en Jared Leto – allemaal uitgedost in LV-monogrammen en de door Pharrell geïntroduceerde print ‘Damoflage’ – zaten op de eerste rij om het spektakel aan te schouwen.
Loewe’s glinsterende looks
Jonathan Anderson weet ons altijd weer te verrassen met zijn creatieve visie op mode. Waar hij voor zijn meest recente vrouwencollectie van Loewe hoge ogen gooide met surrealistische schoenen en jurken in onverwachte vormen, brengt hij in zijn nieuwste mannencollectie een overdosis aan sparkle. Modellen verschenen in compleet fonkelende looks (inclusief schoenen) of enkel in een sculpturale, discoklare glittertops. Perfect voor je volgende feestje.
Modellen uit de grond bij Dior
Voor een flinke dosis coolness moet je bij Dior Homme’s creative director Kim Jones zijn. De ontwerper – die ook de collecties voor Fendi op zich neemt – koos voor een steriele showruimte om zijn vijfjarig jubileum bij het modehuis te vieren. In plaats van één voor één de catwalk op te lopen, kwamen de modellen op geheel futuristische wijze uit de grond omhoog. En de looks? Die waren al even spraakmakend en een ode aan zijn voorgangers (van Christian Dior himself tot Marc Bohan). Denk aan neon, met juwelen (‘cabochons’) versierde stukken, de iconische luipaardprint van het huis en accessoires uitgevoerd in tweed.
Wie had gedacht dat de mannen die in 2003 hun gezamenlijke merk Billionaire Boys Club oprichtten nu aan het roer staan van twee grote, historische modehuizen? Waar Pharrell met de scepter zwaait bij Louis Vuitton, doet zijn goede vriend Nigo dat al een tijdje bij Kenzo. Voor zijn lente/zomer 2024-collectie voor het huis concentreerde Nigo zich onder meer op de Japanse popbeweging city pop uit de jaren zeventig en tachtig, die onlangs opnieuw aan populariteit heeft gewonnen. Met hulp van de Japanse grafisch ontwerper Verdy ontwierp hij een collectie met een perfecte balans tussen authentiek en modern. Denk aan cool denim, duizelingwekkende prints en een nieuw Kenzo Paris-logo.
Rick Owens gaat voor all-black
Voor zijn lente/zomer 2024-mannenmodepresentatie nam Rick Owens traditiegetrouw het Palais de Tokyo in Parijs over. Tijdens de show stapte er niet alleen om een aantal seconden een model de catwalk op, maar ontplofte er ook vuurwerk waarbij de ruimte werd gevuld met paarse en gele rook. Dat vormde een groot contrast met zijn creaties. Zo toonde Owens enkel zwarte (en grijze) looks waarbij hoge tailles, gedrapeerde schouders en brutalistische ‘betonnen’ schoenen de boventoon voerden.