Van invloeden uit het iconische Tom Ford-tijdperk tot nieuwe ontwerpen met een geheel nieuwe look: de nieuwe Gucci is een mix tussen erfgoed en toekomst. Dat wordt duidelijk met de allereerste herfst/winter 2023-campagne die het Italiaanse modehuis uitbrengt sinds Sabato De Sarno Alessandro Michele begin dit jaar opvolgde. Hoewel hij zijn eerste show pas over een paar weken zal onthullen tijdens Milaan Fashion Week, lijkt nu al een nieuw tijdperk aangebroken voor het Italiaanse modehuis. Waar Gucci de afgelopen jaren synoniem stond met een kakofonie aan maximalisme regeert nu een minimalistischere stijl, maar wel met de geliefde nineties Gucci-twist.
Gucci lanceert herfst/winter 2023 campagne
Gucci in de jaren 90 stond voor sexappeal, verleiding en edge. Het is een van de meest gevierde tijdperken van met modehuis, en was het moment dat de Amerikaanse ontwerper Tom Ford het roer overnam. Daarna focuste het merk onder leiding van Frida Giannini op het erfgoed van het oude Gucci, waarna Alessandro Michele het modehuis een androgyne look gaf die het merk populairder dan ooit zouden maken.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Sinds het aftreden van Michele was het lange tijd stil bij het label. De herfst/winter 2023 collectie werd een soort interimlijn, ontworpen door het vaste in-house designteam van het merk. Het is deze ‘limbo’-fase van het merk die nu tot uiting komt in de nieuwe campagne, waarbij een nieuwe fase wordt ingeluid.