Vogue World London 2023, de tweede editie van Vogue’s reizende viering van mode en cultuur, heeft gisteravond London Fashion Week met een knaller afgetrapt. In een met sterren bezaaid theatraal extravaganza werden opera, hedendaagse dans en ballet met elkaar verweven. Er waren Shakespeare-monologen, adembenemende muziekoptredens en prachtige catwalkmomenten. De avond werd geregisseerd door BAFTA- en Olivier-winnaar Stephen Daldry en gehouden in het historische Theatre Royal Drury Lane. Het vormde een oprechte liefdesbrief aan de rijke kunst-, cultuur- en modescene van de hoofdstad. Bekijk hieronder de tien grootste momenten die je misschien hebt gemist van de show.
De 10 grootste momenten tijdens Vogue World London 2023
De looks op de rode loper waren zoals verwacht prachtig
Voorafgaand aan de show werd de straat buiten Covent Garden’s Theatre Royal Drury Lane overgenomen door een uitgestrekte rode loper. De loper was volledig met haagmuren met rode rozen bezaaid en een 16-koppig orkest bracht een serenade aan de gasten. Onder degenen die naar binnen werden begeleid door de beroemde roodgecoate bodes van het theater? Edward Enninful van de Britse Vogue en Anna Wintour van de Amerikaanse Vogue natuurlijk. Maar ook zagen we Alexa Chung in een gevederde look van Nicklas Skovgaard. Maisie Williams ging gekleed in het gesluierde Maison Margiela. Gemma Chan glinsterde in Louis Vuitton en royals Eugenie en Beatrice droegen Fendi en Richard Quinn.

… maar Sienna Miller stal de show
Zelfs in aanwezigheid van de royals zorgde Sienna Miller voor het gesprek van de avond, met haar sculpturale look van Schiaparelli. Miller verwacht momenteel haar tweede kind met haar vriend Oli Green en showde haar buik in de volumineuze look. Later op de avond was een kostuumwissel op zijn plaats voor de actrice. Als tweede look droeg ze een rode jas voor haar ‘werk’ als bode tijdens de avond (daarover later meer), ontworpen door Charles Jeffrey.

Kate Moss maakte een spraakmakende entree
De show begon met het luiden van de Big Ben. Vervolgens zagen we backstagebeelden van John Galliano die Kate Moss aankleedde in een op maat gemaakte look van Maison Margiela. Daarna verzorgde operazangeres Hongni Wu, een van de jonge sterren van het Royal Opera House, een ontroerende vertolking van When I Am Laid In Earth uit Henry Purcells Dido and Aeneas, begeleid door de Southbank Sinfonia. Dido’s hartverscheurende klaagzang, gezongen terwijl ze door haar minnaar in de steek wordt gelaten en zich klaarmaakt om op een brandstapel te stappen, is een pleidooi om nooit te vergeten. Ook sluit het aan bij het overkoepelende thema van het eerste bedrijf van de show: namelijk de vergankelijkheid van het leven en van schoonheid, maar ook van catwalkshows en theaterproducties. Terwijl ze doorging met zingen, kregen we nog een glimp te zien van Moss die danste onder een laag tule en uiteindelijk met Wu op het podium verscheen. De jurk van het supermodel, nu in het volle zicht, was passend etherisch en delicaat, maar ook een jurk die niemand kon vergeten.