Wanneer je denkt aan whisky, dan zie je misschien al gauw het stereotiepe ‘whiskydrinker’ voor je. Zonde, vindt Emma Walker. Als eerste vrouwelijke Master Blender van het iconische Schotse Johnnie Walker heeft ze de ambitieuze missie om het imago van whisky bij te schaven. En hoewel (of júist omdat) ze geen bloedverwant van oprichter John Walker is, is ze de uitgelezen persoon om de ongeschreven regels van whisky de deur te wijzen. In Walkers woorden: “Je hoeft geen lange baard of leren stoel te hebben om te kunnen genieten van een glas whisky. Die stereotypen zijn al lang achterhaald.”
We spreken haar tijdens de uitbundige lancering van haar nieuwste creatie voor het whiskylabel: Johnnie Walker’s Blue Label Elusive Umami Whisky, in samenwerking met de met drie Michelinsterren bekroonde chef Kei Kobayashi.
De tekst loopt verder onder de afbeelding.
In gesprek met Emma Walker
Wat zijn je grootste verantwoordelijkheden in je rol als Master Blender?
“Als Master Blender sta ik aan het hoofd van een team van twaalf whiskyexperts. Onze verantwoordelijkheid is om de kwaliteit en het erfgoed van Johnnie Walker’s whisky te waarborgen. Daarbij kijken we ook naar de toekomst; hoe kunnen we blijven innoveren? En wat zijn de smaken waar de volgende generatie blenders mee aan de slag gaat? Dat is het mooie van Schotse whisky: wat je nu bedenkt en creëert, wordt pas later gebruikt.”