van-een-optreden-van-fka-twigs-tot-knisperend-witte-looks-5-hoogtepunten-van-valentinos-lente-zomer-2024-show-270042

Zondag kwam het modepubliek – inclusief talloze beroemdheden als Cher, Florence Pugh en Paris Hilton – bijeen om Pierpaolo Piccioli’s nieuwste collectie voor Valentino te bewonderen. Getiteld L’École, was de show een reflectie op de Italiaanse controverse over victim blaming, opvallend in een modemaand die ongewoon vrij is van politieke statements. Ontdek hieronder de vijf hoogtepunten van Valentino lente/zomer 2024.

Valentino lente/zomer 2024

Optreden van FKA Twigs

Voordat het eerste model de grote zaal van de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts betrad, hadden FKA Twigs en haar dansers al de toon gezet bij Valentino. Gekleed in een danspakje dat op hun huid was afgestemd, voerden ze een zeer fysieke choreografie uit met uitdrukkingen die varieerden van krachtig tot delicaat. Toen Kaia Gerber de show opende, droeg ze een creatie die diezelfde symbiose weerspiegelde: een witte mini-jurk met op barokke plafonds geïnspireerde stofelementen die aan elkaar geborduurd waren. De jurk, die de huid zowel inkaderde als onthulde, speelde met de perceptie van blootstelling.

Optreden van FKA Twigs
©Victor VIRGILE/Getty Images
1/5
Native Share

Politiek statement

“Deze zomer was er vreselijke geweld in Italië”, zei Piccioli in een voorvertoning, verwijzend naar verkrachtingszaken die het nieuws vulden. “De regering reageerde door te zeggen dat meisjes voorzichtig moesten zijn met wat ze droegen, om geen reacties uit te lokken. Dit is een grote stap terug. Echt feminisme gaat over vrouwen vrijheid geven: om naakt te zijn, om hun lichaam bloot te geven… niet om iemand anders te zijn.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De partner van de rechtse Italiaanse premier Giorgia Meloni – die zelf tegen vrouwenquota in het parlement en het bedrijfsleven is – leek verder te suggereren dat vrouwen verkrachting kunnen voorkomen door niet dronken te worden tijdens het uitgaan. Uitspraken die Piccioli woedend maken, niet alleen als hoofd van een modehuis dat van oudsher ten dienste staat van vrouwen, maar ook als vader van twee dochters, waaronder een tiener.

Valentino lente/zomer 2024
©Victor VIRGILE/Getty Images
2/5
Native Share

Gemak, moeiteloosheid en lichtheid

“Ik geloof niet in die ideeën van vrouwen als ‘de slimme’, ‘de sexy’ en ‘de romantische’. Feminisme is een viering van de vrijheid van de vrouw”, zei Piccioli. Hij uitte dit in een collectie die werd ondersteund door zijn nieuwe wervelende mouluretechniek – die hij “altorilievo” noemde, wat “hoog reliëf” betekent – maar met gemak hoog in het vaandel. Lichtgewichte tailoring werd gemaakt van stoffen die doen denken aan overhemden, jurken tot aan de grond hadden het nonchalante gevoel van een T-shirt en de denim broeken die Piccioli in juli op een voetstuk plaatste in zijn coutureshow waren weer helemaal terug en voegden hun moeiteloze, stoere factor toe. “Misschien is dit wel de meest openhartige collectie die ik ooit heb gedaan. Het gaat over lichaam en naaktheid, maar zonder clichés van sexiness.”

Valentino lente/zomer 2024
©Victor VIRGILE/Getty Images
3/5
Native Share

Voortbordurend op coutureshow

De collectie bereikte de hoge noten van Piccioli’s couturecollectie in juli. Het was een vergelijkbare terugkeer naar een meer gereduceerde Valentino die de geest van Piccioli’s meest meesterlijke couturecollecties opriep, maar dan geïnjecteerd met een dosis frisheid die modern, jeugdig en moeiteloos aanvoelde.

In een seizoen waarin weinig politieke statements worden gemaakt, was Piccioli’s openhartigheid verfrissend. “Italianen komen uit een katholieke cultuur met het idee van dat je jezelf moet bedekken. Maar de echte deugd is om vrij te zijn en je eigen keuzes te maken. Je hoeft er niet anders uit te zien om er serieus uit te zien.” Op de vraag waarom hij denkt dat ontwerpers niet deelnemen aan het politieke debat, haalt Piccioli zijn schouders op. “Misschien zijn ze bang om die ene handtas niet meer te verkopen?”

Valentino lente/zomer 2024
©Victor VIRGILE/Getty Images
4/5
Native Share

Focus op accessoires… en Cher op de eerste rij

Piccioli gebruikte zijn accessoires om de dialoog tussen vrijheid en dresscodes te benadrukken. Hij maakte looks met lage hakken of pragmatische maar elegante platte sandalen die bewegingsvrijheid boden. Tassen speelden met het idee om hun vorm aan te passen aan de contouren van het lichaam en onderstreepten de fysieke performance in de École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, niet in de laatste plaats dankzij FKA Twigs. Ze volgde haar intens gechoreografeerde openingsnummer op met een emotioneel vocaal optreden. En dat leverde goedkeurende blikken op van Cher, die op de eerste rij zat.

Kaia Gerber
©Victor VIRGILE/Getty Images
5/5
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.