Als er één stijl is die op dit moment door velen wordt omarmd, dan is het wel minimalisme. Het idee dat kledingstukken een investering zijn voor langere tijd en onderdeel worden van een persoonlijke capsule wardrobe is populair. En dan zijn kwalitatieve basics met een twist precies hetgeen waar je naar zoekt. Menig modeliefhebber en fashion editor gaat daarvoor steevast naar één plek: COS. Hoe wist het modemerk uit te groeien tot een zeer gewild minimalistisch merk? Ik ging in gesprek met de creative director van COS, Karin Gustafsson. In dit interview bespreken we haar visie, wat haar ontwerpgeheimen zijn en waarom zij denkt dat COS een go-to merk werd voor velen.
Een interview met de creative director van COS
We gaan terug naar het begin. COS (onderdeel van de H&M Group) werd opgericht in 2007 en is geliefd geworden in de mode-industrie door zijn verheven alledaagse items tegen relatief toegankelijke prijzen. Het merk (dat – leuk feitje – staat voor Collection of Style) wordt vaak geprezen om zijn minimalistische ontwerpen van hoge kwaliteit. Die onmiddellijk herkenbare stijl en het succes van het merk kan grotendeels worden toegeschreven aan de creative director van het merk, Karin Gustafsson.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Na het afronden van haar modestudie in Stockholm en aan The Royal College of Art in Londen, werkte Gustafsson voor toonaangevende merken als Marc Jacobs en Comme des Garçons. Daarna kwam ze, in 2006, terecht bij COS, waardoor ze vanaf het begin bij het merk betrokken is geweest. Sinds 2016 vervult Gustafsson de rol van creative director. Dat leidde tot een groot succes voor het merk, dat uitgroeide tot een van de gewildste high-street merken van het moment.