deze-merken-geven-met-green-friday-een-duurzame-draai-aan-black-friday-275660
©Christian Vierig / Getty Images

Is Green Friday het nieuwe Black Friday? De ‘zwarte vrijdag’ komt er weer aan op 29 november – het zal je als consument niet zijn ontgaan. Een goed moment om (duurdere) producten te kopen die je misschien al heel lang wil hebben of goed kunt gebruiken. (Zo tippen we hier gadgets om in te investeren.) Belangrijk tijdens Black Friday is om je niet mee te laten slepen door schijnbaar hoge kortingen en items te kopen die je niet nodig hebt. Bewust consumeren is hier de sleutel tot succes.

Tegelijkertijd zijn er ook merken die besluiten helemaal niet mee te doen aan Black Friday. Zij maken een statement voor duurzaamheid, op welke manier dan ook. Termen als Green Friday en Circular Monday – in plaats van Black Friday en Cyber Monday – raken daardoor steeds meer in zwang. Wij zetten de merken die met Green Friday hun eigen duurzame draai geven aan Black Friday op een rij.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Green Friday bij verschillende merken

ARMEDANGELS

Het duurzame merk ARMEDANGELS is eigenlijk altijd bezig met milieuvriendelijk produceren. Dit jaar roepen ze No-Fomo Friday in het leven. Hiermee moedigen ze consumenten aan bewuster te kopen – met andere woorden: eerst na te denken over wat je nodig hebt en daarna pas, eventueel, over te gaan tot aanschaffen. Op de ‘Green Friday’ zelf zal groot op de website gewaarschuwd worden voor onbedachtzaam kopen. “Black Friday is synoniem geworden met impulsaankopen, wat kan leiden tot spijtige aankopen”, aldus Nora Chmielewski, Head of Marketing en Communicatie bij het modemerk. “Onze campagne verschuift het gesprek van ‘meer’ naar ‘betekenisvol.'” Educatie is het merk niet vreemd, er wordt sowieso vaker uitgebreide informatie over het klimaat en milieu gegeven op de platformen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ARMEDANGELS (@armedangels)

O My Bag

Bij Amsterdams tassenmerk O My Bag noemen ze Green Friday zelf Better Friday. Het merk zet die dag hun Second Chances-programma centraal. Dit houdt in dat klanten in Nederland, België en Duitsland hun O My Bag-items kunnen inruilen. Voor elke ingeleverde tas ontvang je een voucher, die gebruikt kan voor een pre-loved item uit de Second Chances-collectie (of voor een nieuwe tas). Tijdens Better Friday worden er ook ‘perfectly imperfect’-producten aangeboden met kleine imperfecties die hun kwaliteit of functionaliteit niet beïnvloeden. “Dit weerspiegelt onze overtuiging dat elk item een tweede kans verdient. In plaats van verspilling willen we dat deze unieke stukken een nieuw thuis vinden bij degenen die hun charme waarderen.”
Ook doneert O My Bag tijdens Better Friday drie procent van alle inkomsten aan het Empowering Cycles Programma, in samenwerking met het Kolkata Mary Ward Social Centre (KMWSC). Hiermee krijgen vrouwen die in de fabrieken van het merk werken, een jaarvoorraad aan menstruatieproducten. Zo wil O My Bag het zelfvertrouwen en welzijn van deze vrouwen bevorderen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door O My Bag (@omybagamsterdam)

Susan Bijl

Dan Rotterdams tassenmerk Susan Bijl. Ook hier pakken ze Green Friday op hun eigen manier aan. Zo staat bij het merk de avond voor Black Friday, 28 november, in het teken van makerschap. Met films en gesprekken schijnt het merk licht op de toewijding en vele handen die nodig zijn om de spullen te maken die wij als vanzelfsprekend beschouwen. De avond vindt plaats in het kantoor en de winkel aan de Oostzeedijk en wordt geco-host door Roffa Mon Amour. Je kunt onder meer kijken naar de film Les main d’Hermès over het ambacht van de makers van Hermès-producten, en ook het werk van filmmaker Roel van Tour samen met designer Christien Meindertsma is te bewonderen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Roffa Mon Amour (@roffamonamour)

Dille & Kamille

Dille & Kamille is behoorlijk radicaal in hun aanpak op Black Friday. Zij sluiten voor het derde jaar op rij alle deuren, zowel van de fysieke winkels als de webshop. Op die dag gaat Dille & Kamille met zoveel mogelijk medewerkers de straat op om zwerfafval rondom de winkels op te ruimen, zodat het niet in de natuur terechtkomt.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Dille & Kamille (@dilleenkamille)

Freitag

Bij Freitag is duurzaamheid sinds de oprichting dertig jaar geleden een belangrijk thema. De sterke tassen zijn gemaakt van hergebruikte dekzeilen van vrachtwagens. Door dit materiaal gaan de tassen jarenlang mee – heel duurzaam, dus. Tijdens Black Friday gooit Freitag, net als vorig jaar, de deuren helemaal dicht. Zowel de dertig fysieke winkels als webwinkels gaan op slot voor kopers, als protest tegen deze dag. In twintig Freitag-winkels kun je wel terecht voor een ruil-event. Ook de winkel in Amsterdam is vanaf 17.00 uur geopend voor iedereen die een Freitag-product heeft en dat niet meer gebruikt. Deze kun je ruilen voor een ander, tweedehands exemplaar.

ReShare Store

Bij de ReShare Stores van het Leger des Heils snappen ze ook als geen ander hoe belangrijk het is om kledingstukken een tweede leven te geven. Deze duurzame gedachtengang komt ook op Black Friday tot uiting. Daarom roepen ze consumenten op om op Black Friday niets nieuws te kopen, maar eventueel iets tweedehands. En om een donatie te doen aan Trees for All dat bomen plant om de CO2-uitstoot te compenseren. Op Black Friday kun je in elke ReShare Store zo’n donatie doen.