Is Green Friday het nieuwe Black Friday? De ‘zwarte vrijdag’ komt er weer aan op 29 november – het zal je als consument niet zijn ontgaan. Een goed moment om (duurdere) producten te kopen die je misschien al heel lang wil hebben of goed kunt gebruiken. (Zo tippen we hier gadgets om in te investeren.) Belangrijk tijdens Black Friday is om je niet mee te laten slepen door schijnbaar hoge kortingen en items te kopen die je niet nodig hebt. Bewust consumeren is hier de sleutel tot succes.
Tegelijkertijd zijn er ook merken die besluiten helemaal niet mee te doen aan Black Friday. Zij maken een statement voor duurzaamheid, op welke manier dan ook. Termen als Green Friday en Circular Monday – in plaats van Black Friday en Cyber Monday – raken daardoor steeds meer in zwang. Wij zetten de merken die met Green Friday hun eigen duurzame draai geven aan Black Friday op een rij.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Green Friday bij verschillende merken
ARMEDANGELS
Het duurzame merk ARMEDANGELS is eigenlijk altijd bezig met milieuvriendelijk produceren. Dit jaar roepen ze No-Fomo Friday in het leven. Hiermee moedigen ze consumenten aan bewuster te kopen – met andere woorden: eerst na te denken over wat je nodig hebt en daarna pas, eventueel, over te gaan tot aanschaffen. Op de ‘Green Friday’ zelf zal groot op de website gewaarschuwd worden voor onbedachtzaam kopen. “Black Friday is synoniem geworden met impulsaankopen, wat kan leiden tot spijtige aankopen”, aldus Nora Chmielewski, Head of Marketing en Communicatie bij het modemerk. “Onze campagne verschuift het gesprek van ‘meer’ naar ‘betekenisvol.'” Educatie is het merk niet vreemd, er wordt sowieso vaker uitgebreide informatie over het klimaat en milieu gegeven op de platformen.