vogue-talent-deze-aanstormende-talenten-krijgen-een-plek-in-vogue-nederland-279109

Vogue deed een open call aan aanstormend talent – om buiten de gebaande paden en vaste kringen te kijken, en ruimte te bieden aan een nieuwe generatie makers. Er werden maar liefst 180 uitgedachte concepten ingestuurd. Er werd met achttien talenten een vervolggesprek gevoerd. Daaruit werden vijf creatieve teams geselecteerd. Op een zonnige zondag in november kregen deze teams vier studio’s plus volledige productie- en stylingbegeleiding tot hun beschikking. “Jullie hebben negen uur de tijd om jullie concept te vertalen naar beeld”, sprak Vogue’s fashion director Linda Gümüs Gerritsen als aftrap. “Enjoy!

Open call

It’s growing on me is de rode draad in het concept van Vogue-talent en stylist Luna Michel, maar het vangt ook waar dit project vol nieuw creatief talent over gaat. We kunnen en willen er niet meer omheen: het is tijd voor nieuwe verhalen, het is tijd om meer ruimte te maken voor verschillende stemmen, gezichten, perspectieven, maar soms is het best lastig om uit je eigen bubbel te breken. Daarom deed Vogue een open call aan aanstormend talent – om buiten de gebaande paden en vaste kringen te kijken en de weg te plaveien voor een nieuwe generatie makers. 

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

180 creatieven meldden zich, van fotografen en stylisten tot visual artists, en maakten een proefopdracht. Slim uitgedachte concepten, uitgebreide cv’s en portfolio’s werden ingestuurd. Iedereen had een eigen verbeelding van het thema Down the Green Rabbit Hole. Sommige ideeën waren documentair en rauw, andere dromerig en spannend. Soms voerde realisme de boventoon, dan weer verdween je als kijker in een sprookjesachtige fantasiewereld. Wekenlang vond bij Vogue een verhit selectieproces plaats.

Talenten uitgekozen door Vogue

Met achttien talenten werden gesprekken gevoerd, waar uiteindelijk zes creatieven met hun concepten uit zijn gekozen: fotograaf Nella Ngingo, stylist Faouziat Biera Faous, fotograaf Carlos Victimo, stylist Luna Michel en het duo Elisa Michelle (fotograaf) en Carli Bureynejad (stylist). Wat ze verbond: hun originaliteit en eigenheid – alle makers hebben een verhaal te vertellen dat gehoord en gezien moet worden. Bij alle talenten komt een bepaalde mate van urgentie en de kracht van storytelling terug – de noodzaak nieuwe perspectieven te tonen. Ze zijn persoonlijk en maatschappelijk geëngageerd, kijken verder dan esthetiek, willen prikkelen, raken en beweging creëren – ze willen hoopvol blijven.

Die gedeelde missie was voelbaar tijdens de shootdag, een grijze zondag in november. Om acht uur ’s ochtends klonk een denkbeeldig startschot: “Jullie hebben negen uur de tijd om jullie concept te vertalen naar beeld”, sprak Vogue’s fashion director Linda Gümüs Gerritsen. Maar, benadrukte ze: “Het is geen wedstrijd. We hebben jullie uitgekozen om jullie persoonlijke smaak, stijl, jullie krijgen alle ruimte om jullie eigen signature af te geven, leer elkaar kennen, werk samen en help elkaar waar nodig.” En dat werd ter harte genomen, het plezier was de hele dag merkbaar: er klonk muziek, er werd gelachen, werkervaringen en motivatie uitgewisseld tijdens de lunch, er werd gezongen en gedanst op de set, er was focus, de energie bruiste. 

Ondersteuning

In samenwerking met Sanne Zwaan van Spark Productions, dat normaliter foto- en videoshoots organiseert voor modemerken als Bottega Veneta, Louis Vuitton en Karl Lagerfeld, kregen de talenten de nodige ondersteuning. Sanne: “We wilden ze een netwerk aanreiken en onderling met elkaar verbinden. Daarom koppelden we ze aan professionals uit het vak.

Het zijn er te veel om allemaal op te noemen, maar stylist Faouziat werd bijvoorbeeld verbonden aan fotografenduo Maria Bodil omdat ze dezelfde beeldvisie delen. Production designer Sophie Draper heeft het setdesign van twee van de vijf sets verzorgd en casting director Michiel van Maaren leverde de prachtige modellen. Videodirector Victor Griffioen wist alle kundigheid, schoonheid en inventiviteit te vangen met zijn videocamera. Dat resulteerde in een kunstige campagnevideo. Ik ben megatrots op de producties waar talent, visie en vakmanschap samenkomen.”

Inclusievere (mode)wereld

De hele dag waren de teams in verschillende studio’s aan het werk. Iedereen op de set – in totaal waren er zeventig mensen bij betrokken – leek eenzelfde passie te voelen voor het project: we gaan iets moois en betekenisvols creëren met elkaar. 

It’s growing on me, die woorden bleven resoneren die shootdag en ook daarna tijdens het voltooien van vijf series die in Vogue’s nieuwe januari/februarinummer gepubliceerd zijn. De wereld verandert in rap tempo: het zorgt voor uitdagingen, maar creëert ook kansen als je werkelijk openstaat voor verandering. Bij deze nieuwe generatie creatieven zien we dat het loont om mee te groeien met de huidige tijdsgeest, dat het loont om ruimte te maken en risico te nemen. Dat geloven in een inclusievere wereld én modewereld, en het vieren van storytelling en creativiteit in fashion werkelijk verbindt. 

De talenten in Vogue

Nella Ngingo

Nella Ngingo (30) uit Amsterdam werkt als fotograaf. Haar concept voor de serie die ze in Vogue kreeg? An Invitation to a Fashion Fantasy. 

Carlos Victimo

Carlos Victimo (35) woont in Parijs en Amsterdam en en werkt als fotograaf. Zijn concept voor de serie in Vogue: Code of Belief. 

Faouziat Biera Faou

Faouziat Biera Faous (27) woont in Amsterdam en werkt als stylist en art director. Haar concept? Phi. 

Luna Michel

Luna Michel (32) spendeert haar tijd tussen Nederland en het buitenland (onder meer NYC, LA, Kaapstad en Rio de Janeiro) en werkt als stylist en art director. Haar concept is: Green is growing on me. 

Elisa Michelle en Carli Bureynejad

Elisa Michelle (30) woont in Amsterdam en werkt als fotograaf en art director. Carli Bureynejad (27) woont in Amsterdam en werkt als stylist en art director. Hun concept voor de serie in Vogue: The Art of Becoming. 

Dit artikel en de complete modeseries zijn te zien in Vogue’s januari/februari 2024-nummer, dat vanaf 21 december in de winkel ligt en hier online te bestellen is.