Vogue deed een open call aan aanstormend talent – om buiten de gebaande paden en vaste kringen te kijken, en ruimte te bieden aan een nieuwe generatie makers. Er werden maar liefst 180 uitgedachte concepten ingestuurd. Er werd met achttien talenten een vervolggesprek gevoerd. Daaruit werden vijf creatieve teams geselecteerd. Op een zonnige zondag in november kregen deze teams vier studio’s plus volledige productie- en stylingbegeleiding tot hun beschikking. “Jullie hebben negen uur de tijd om jullie concept te vertalen naar beeld”, sprak Vogue’s fashion director Linda Gümüs Gerritsen als aftrap. “Enjoy!“
Open call
It’s growing on me is de rode draad in het concept van Vogue-talent en stylist Luna Michel, maar het vangt ook waar dit project vol nieuw creatief talent over gaat. We kunnen en willen er niet meer omheen: het is tijd voor nieuwe verhalen, het is tijd om meer ruimte te maken voor verschillende stemmen, gezichten, perspectieven, maar soms is het best lastig om uit je eigen bubbel te breken. Daarom deed Vogue een open call aan aanstormend talent – om buiten de gebaande paden en vaste kringen te kijken en de weg te plaveien voor een nieuwe generatie makers.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
180 creatieven meldden zich, van fotografen en stylisten tot visual artists, en maakten een proefopdracht. Slim uitgedachte concepten, uitgebreide cv’s en portfolio’s werden ingestuurd. Iedereen had een eigen verbeelding van het thema Down the Green Rabbit Hole. Sommige ideeën waren documentair en rauw, andere dromerig en spannend. Soms voerde realisme de boventoon, dan weer verdween je als kijker in een sprookjesachtige fantasiewereld. Wekenlang vond bij Vogue een verhit selectieproces plaats.
Talenten uitgekozen door Vogue
Met achttien talenten werden gesprekken gevoerd, waar uiteindelijk zes creatieven met hun concepten uit zijn gekozen: fotograaf Nella Ngingo, stylist Faouziat Biera Faous, fotograaf Carlos Victimo, stylist Luna Michel en het duo Elisa Michelle (fotograaf) en Carli Bureynejad (stylist). Wat ze verbond: hun originaliteit en eigenheid – alle makers hebben een verhaal te vertellen dat gehoord en gezien moet worden. Bij alle talenten komt een bepaalde mate van urgentie en de kracht van storytelling terug – de noodzaak nieuwe perspectieven te tonen. Ze zijn persoonlijk en maatschappelijk geëngageerd, kijken verder dan esthetiek, willen prikkelen, raken en beweging creëren – ze willen hoopvol blijven.
Die gedeelde missie was voelbaar tijdens de shootdag, een grijze zondag in november. Om acht uur ’s ochtends klonk een denkbeeldig startschot: “Jullie hebben negen uur de tijd om jullie concept te vertalen naar beeld”, sprak Vogue’s fashion director Linda Gümüs Gerritsen. Maar, benadrukte ze: “Het is geen wedstrijd. We hebben jullie uitgekozen om jullie persoonlijke smaak, stijl, jullie krijgen alle ruimte om jullie eigen signature af te geven, leer elkaar kennen, werk samen en help elkaar waar nodig.” En dat werd ter harte genomen, het plezier was de hele dag merkbaar: er klonk muziek, er werd gelachen, werkervaringen en motivatie uitgewisseld tijdens de lunch, er werd gezongen en gedanst op de set, er was focus, de energie bruiste.