De Britse reclamewaakhond heeft een poster van FKA Twigs voor Calvin Klein verboden. Ze zou op de foto worden afgebeeld als een ‘stereotiep seksueel object’. De zangeres reageert via Instagram op het oordeel: “Ik heb het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten.”
Britse reclamewaakhond verbiedt Calvin Klein-poster
De Advertising Standards Authority boog zich de afgelopen tijd over een campagne van Calvin Klein. Dit gebeurde nadat de Britse waakhond twee klachten ontving over een poster van FKA Twigs die door de straten van het Verenigd Koninkrijk hing. Het oordeel: de advertentie maakte gebruik van naaktheid en concentreerde zich op de fysieke kenmerken van FKA Twigs in plaats van op de kleding. Ook benoemde de ASA dat Twigs werd gepresenteerd als een stereotiep seksueel object. De ASA concludeerde dat de advertentie daarom onverantwoord is.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De Calvin Klein-campagne van FKA Twigs is niet de enige die onder de loep werd genomen. Ook over posters van Kendall Jenner kreeg de ASA twee klachten binnen. Toch kon deze advertentie volgens de autoriteit wél door de beugel. “De slogan ‘Calvins or nothing’ werd over haar kruis geplaatst. Dit had tot gevolg dat de aandacht van de kijker daarop werd gevestigd. We waren echter van mening dat dit kon worden geïnterpreteerd als een advertentie voor lingerie, gezien de nadruk op het ondergoed dat Jenner in de afbeelding droeg. Bovendien was het naaktheid-gehalte niet hoger dan wat mensen zouden verwachten van een lingerieadvertentie.”
View this post on Instagram