sean-mcgirr-geeft-ons-een-preview-van-het-nieuwe-alexander-mcqueen-286388
©Tommy Malekoff /Alexander McQueen

Afgelopen oktober werd aangekondigd dat de in Dublin geboren ontwerper Seán McGirr de teugels bij Alexander McQueen zou overnemen. Sarah Burton, die al 26 jaar bij het label werkte, waarvan 13 jaar als creative director, kondigde haar vertrek aan. McGirr presenteert zijn debuutcollectie op 2 maart om 20.00 uur tijdens Paris Fashion Week, en geeft nu alvast een voorproefje van het nieuwe Alexander McQueen onder zijn creatieve leiding.

Het nieuwe Alexander McQueen

In de reeks campagnebeelden zijn Debra Shaw en Frankie Rayder te zien. Beide modellen werkten ook samen met Lee Alexander McQueen, die tien jaar geleden overleed. Ze verschenen op zijn catwalk en in campagnes van zijn gelijknamige label en tijdens zijn periode bij Givenchy. Voor de nieuwe campagne van Alexander McQueen poseren Shaw en Rayder in een bos, met doodshoofdmaskers op en in McGirrs eerste ontwerpen voor het modehuis: een ‘gebroken spiegel’-jurk, een gedrapeerde tartan jurk en een fors en ruimvallend pak.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Lee Alexander McQueen had een bijzondere affiniteit met bomen. “Ik heb een zeshonderd jaar oude iepboom in mijn tuin”, vertelde hij aan Sarah Mower van Vogue Runway in 2008. “Ik verzon een verhaal over een meisje dat erin woont en uit de duisternis tevoorschijn komt om een prins te ontmoeten en koningin te worden.” Zoals fans weten, ging dit over zijn herfst/winter 2008-collectie, genaamd The Girl Who Lived in a Tree, een verhaal over een verwilderd meisje, een steeds terugkerende heldin in het universum van McQueen. Bij McGirr roepen Shaw en Rayder een soortgelijke energie op: hard, rebels en verleidelijk ondeugend.

Herinneringen in een nieuw jasje

McGirr is de eerste ontwerper die het huis leidt en niet met McQueen zelf heeft gewerkt. Met zijn 35 jaar maakt hij deel uit van een groep modefanaten die volwassen werden toen McQueen op zijn creatieve hoogtepunt was. Voor de meeste millennials is de visuele taal van de ontwerper onlosmakelijk verbonden met hun collectieve definitie van mode. De rode ruit en doodshoofdmotieven van McQueen, samen met het originele Alexander McQueen-logo (met de ‘c’ in de ‘Q’) dat McQueen meer dan dertig jaar geleden voor het eerst tekende, zijn wat velen tot op de dag van vandaag visueel associëren met het huis en zijn oprichter.

En dan is er nog de beroemde McQueen-schedelsjaal, die voor het eerst te zien was op de catwalk in het voorjaar van 2003 en een van de it-items van de zeroes werd. De sjaal is onlangs weer opgedoken op TikTok, waar Gen Z’ers nu de magie van zijn ontwerpen herontdekken. Dat deze elementen weer opduiken als onderdeel van McGirrs eerste creatieve zet voor McQueen geeft inzicht in zijn koers voor het huis. Het is de McQueen die je je herinnert, maar dan in een nieuwe context.

Een eerste blik op de nieuwe Alexander McQueen
©Tommy Malekoff /Alexander McQueen
Een eerste blik op de nieuwe Alexander McQueen
©Tommy Malekoff /Alexander McQueen
Een campagnebeeld van Sean McGirr bij McQueen
©Tommy Malekoff /Alexander McQueen

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.