blumarine-neemt-officieel-afscheid-van-het-y2k-tijdperk-tijdens-de-herfst-winter-2024-show-287634

Het roer overnemen bij een luxe modehuis is niet niks. Maar voor Walter Chiapponi was de uitdaging misschien nog wel extra groot. Voor zijn eerste herfst/winter 2024-collectie tijdens Milan Fashion Week sluit de nieuwe creative director een belangrijk hoofdstuk voor Blumarine: de Y2K-trend is officieel voorbij.

Nieuwe creative director, nieuwe koers

In november van vorig jaar werd bekendgemaakt dat de Italiaanse modeontwerper de nieuwe creative director is van Blumarine. Hiermee volgt hij Nicola Brognano op, die het modehuis volledig nieuw leven inblies. Althans, nieuw leven, Brognano nam ons mee naar de jaren 2000 en herdefinieerde daarmee de identiteit van het merk. Dit deed hij broeken met lage tailles die gecombineerd werden met vlinder riemen, jurken met denimprint die ons deden denken aan hét matching moment uit de popcultuur (die van Britney Spears en Justin Timberlake) en, niet te vergeten, een grote dosis blingbling. Of zijn collectie op het juiste moment kwam, of dat Brognano juist de Y2K-trend heeft aangewakkerd, valt over te discussiëren, maar één ding is zeker: het was een groot succes. Plotsklaps waren alle trends uit de zeroes overal.

Dat hij na vier jaar afscheid nam bij het modehuis, liet modeliefhebbers dan ook achter met een nieuwsgierigheid naar de toekomstige koers van het merk. De Y2K-gekte was ondertussen al flink afgenomen. Uitbundige Paris Hilton-esque partylooks maakten plaats voor het tegenovergestelde: stille luxe en Old Money-esthetiek. Kortom: Chiapponi, die eerder werkte Tod’s, stond voor de uitdaging om bij Blumarine een nieuw tijdperk in te luiden.

Blumarine herfst/winter 2024-show

En dat is dan ook precies wat de creative director met zijn nieuwe collectie voor het merk doet. Tijdens zijn pre-fallcollectie kregen we al een voorproefje, maar zijn herfst/winter 2024-collectie markeert officieel het einde van het Y2K-tijdperk. Toch doet hij niet volledig afstand van de invloed ervan. De runway toonde een verfijnde evolutie, waarbij Chiapponi kleine details integreerde die ons subtiel doen herinneren aan de trend. Denk aan de Blumarine-letters, geschreven in bling, of twinsets met een pompomkraag.

Maar verder is de najaarscollectie eerder romantisch grunge, dan sexy clubcore. Net als andere ontwerpers lijkt ook Chiapponi in de ban van 3d-bloemen, die hij afwisselt met bloemenprints. De collectie bevestigt daarnaast dat de terugkeer van luipaardprint echt hier is en we zien veel kant. De romantiek wordt nog eens goed benadrukt met T-shirts die vol staan met de woorden ‘I Love you’.

©Spotlight
1/7
Native Share
©Spotlight
2/7
Native Share
©Spotlight
3/7
Native Share
©Spotlight
4/7
Native Share
©Spotlight
5/7
Native Share

©Spotlight
6/7
Native Share
©Spotlight
7/7
Native Share