Stel je voor: het is 2005. Mary-Kate en Ashley Olsen rennen door New York City tussen hun lessen aan de NYU, met sandalen aan en gesmokte jurken onder T-shirts en hoodies. Nicole Richie schermt zich af voor de paparazzi met een Chloé Paddington-tas, of loopt met Paris Hilton over straat in een zwierige kaftan. Sienna Miller draagt een chiffon jurk met ruches over een spijkerbroek, een Mulberry-tas om haar arm en een gevlochten leren hoofdband op haar hoofd. De naam voor wat je voor ogen hebt, is boho-chic, en het zou weleens in volle glorie terug kunnen komen.
Boho-chic is terug bij Chloé
Afgelopen week, tijdens Paris Fashion Week, presenteerde ontwerpster Chemena Kamali haar debuutcollectie voor Chloé. Het was in veel opzichten een terugkeer, omdat Kamali haar eerste jaren als ontwerpster bij Chloé doorbracht. Eerst als stagiaire onder Phoebe Philo en later in 2011, toen ze terugkeerde als ontwerpster, onder Clare Waight Keller. Maar we kunnen ook van een terugkeer spreken, omdat Kamali’s uitbundige jaren zeventig-zomen, halslijnen met plooien, slangenkettingen en houten klompen teruggrijpen naar een beeld van het Chloé uit de jaren 2000. Iedereen – van de Olsens en Nicole Richie op straat, tot Blake Lively als Serena van der Woodsen (in Gossip Girl) en Mischa Barton als Marissa Cooper (in The O.C.) – nam destijds deze Chloé-look over.
De mogelijke (en naderende) terugkeer van de boho-chic-esthetiek is de afgelopen seizoenen een veelbesproken onderwerp geweest op de Vogue-redactie. Eerst was er de vraag wat er zou komen na Y2K. Zou het indie sleaze of boho-chic zijn? Twee kanten van dezelfde medaille. Toen kwamen de voorjaarscollecties, waar de sieraden zoals lange kettingen, ruwe kristallen en teenringen duidden op een terugkeer naar de boho-chic-esthetiek.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.