In juli 2021 stelde Vogue-redacteur Ellie Pithers: ‘Ben je klaar voor Croc Girl Summer?’ Na een succesvol 2020 en een recordomzetstijging van 64 procent in het eerste kwartaal van 2021 was de wereld er inderdaad helemaal klaar voor. “In tijden van stress en onzekerheid lijken consumenten comfort te willen, en dat is een trend die ze koppelen aan ons merk”, vertelde Adrian Holloway, VP en general manager van Crocs, destijds aan Vogue. We spoelen door naar 2024: Simone Rocha is klaar om de lust voor Crocs opnieuw aan te wakkeren.
Crocs x Simone Rocha
“We hadden Simone al een tijdje in ons hoofd”, vertelt Lucy Thornley, global vice president of trend, consumer, design & product bij Crocs, die de ontwerper begin vorig jaar benaderde. “Toen we naar haar werk keken, wisten we zeker dat we iets unieks konden creëren, one-of-a-kind, maar toch draagbaar. Simone heeft zo’n sterke identiteit en is duidelijk bereid om risico’s te nemen met haar werk. Dat sloeg aan bij ons team. We hadden het gevoel dat haar kenmerkende mix van vrouwelijkheid en praktische vormen perfect zou passen bij ons gedurfde DNA.”
Voor degenen die bekend zijn met het werk van Rocha – volumineuze jurken, glinsterende details en romantiek in overvloed – is de samenwerking met Crocs precies wat je zou verwachten. Drie basissilhouetten, bestaande uit de platformschoen zullen verschijnen in de kleuren zwart, wit, kaki en roze. Zo heb je de Siren Clog, die de ontwerper regelmatig draagt, de geliefde Classic Clog en de Gorpcore-esque Quick Trails. Het laatste paar werd ook al gedragen op Rocha’s lente/zomer 2024-runway. Uiteraard zijn ze versierd met kristallen en parelmoeren details. “Ik wilde een kruising creëren tussen mijn wereld en die van hen om iets buitenaards te creëren”, zegt Rocha. Zelf is de ontwerper ook fervent Crocs-fan. “Ik leerde ze kennen omdat mijn dochters ze dragen en ik heb ze altijd gedragen tijdens het tuinieren.”