Deels zal Micheles nieuwe rol hem herenigen met de Kering Group, die eigenaar is van Gucci. Valentino werd in 2012 voor 700 miljoen euro overgenomen door het investeringsfonds Mayhoola. Vorig jaar verkocht Mayhoola een aandeel van 30 procent in het huis aan Kering voor 1,7 miljard euro. Een deal die Kering naar verluidt in staat stelt om de rest van het merk tegen 2028 te verwerven, terwijl Mayhoola ook een belang in Kering neemt. Als Michele voor Valentino net zo’n transformatie doormaakt als voor Gucci, zal die kans voor beide partijen zeer aantrekkelijk zijn.
Grote ambities voor Valentino
Rachid Mohamed Rachid, voorzitter van Valentino, speelde een belangrijke rol bij die deal, evenals bij de benoeming van Michele vandaag. In een verklaring: “De benoeming van Alessandro Michele markeert opnieuw een cruciaal moment voor Maison Valentino. Hij is een uitzonderlijk talent en zijn benoeming onderstreept onze grote ambities. Ik ben ervan overtuigd dat Alessandro met zijn unieke creativiteit en gevoeligheid het eeuwige erfgoed van het merk zal voortzetten. Een nieuwe pagina van eindeloze schoonheid is klaar om geschreven te worden in de geschiedenis van Valentino.”
Ten tijde van de investering in Valentino beschreef de voorzitter en CEO van Kering, François-Henri Pinault, Valentino als “een uniek Italiaans huis dat synoniem staat voor schoonheid en elegantie”. Zoals Piccioli voor hem deed, is het nu Micheles taak om Valentino’s klassieke expressie van schoonheid voort te zetten. Michele zei ooit dat “schoonheid geen grenzen heeft, geen regels, geen kleuren”. En met zijn inclusieve en intellectuele filosofie vervaagde hij al veel van die grenzen op de catwalk.
Micheles beslissing om in zijn geboortestad te blijven is geen verrassing. Zoals hij onlangs aan Vogue US vertelde: “Rome betovert je. De stad verwelkomt iedereen op een bijzondere manier.” Zijn nieuwe en sfeervolle kantoor ligt op amper tien minuten lopen van zijn huis. Het nieuwste hoofdstuk in de geschiedenis van Valentino – en van Alessandro Michele – is begonnen.
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.