Op de fiets in Amsterdam rem ik af voor het stoplicht. Als ik mijn voet op de grond wil zetten, stap ik in de zoom van mijn lange jas. Als in slow motion val ik om. Een voorbijganger ziet me, snelt te hulp en vangt me op, waardoor ik een zachte landing maak. Het zijn de gevaren die je op de koop toe neemt omwille van een felbegeerde look, zoals deze tot-op-de-grond-jas in combinatie met hakken, die na het zien van een Balenciaga-show niet van mijn netvlies te branden was.
Marie Nanette over Vogue mei 2024
Mode heeft nu eenmaal niets met ‘praktisch’ te maken, wel met pure emotie. Een item kan je, vergelijkbaar met een allesverzengende verliefdheid, niet meer loslaten. En dan is er geen enkel rationeel bezwaar dat je weerhoudt van de aankoop. Neem de lange rok uit de lente/zomer 2023-collectie van Ann Demeulemeester, die naast een prachtige sleep ook aan de voorkant gedrapeerd op de grond ligt. Ik werd geïnfluenced door de Amerikaanse interieurontwerper Kelly Wearstler die de rok droeg tijdens Paris Fashion Week vorig jaar. Op haar socials bolde de sleep prachtig op, meters achter haar aan. Eenmaal in huis realiseerde ik me dat je daarvoor ook een team met windmachine nodig hebt. Toch heb ik nooit spijt gehad van de aankoop en ben ik nog steeds dolgelukkig met een rok waarin je verplaatsen schier onmogelijk is.
Waar ík het immer met zwarte statementpieces heb, krijgt Vogue’s Alja Bakker de felgekleurde satijnen slides uit Prada’s laatste feeërieke collectie niet uit haar hoofd en jaagt Vogue’s Charlie Dot op het fake snakeskin mini-jurkje uit de H&M Studio-collectie. Mode is nu eenmaal hoogst persoonlijk en de uitgelezen tool om te laten zien wie we zijn. In roadmovie Wild at Heart laat David Lynch Nicolas Cage zeggen: “This is a snakeskin jacket! And for me it’s a symbol of my individuality, and my belief in personal freedom.”