Het was actrice, zangeres en (mode)icoon Jane Birkin die in de jaren tachtig haar gelijknamige tas Hermés Birkin versierde met vrolijke accessoires zoals een gekleurde sjaal, kralen, funky bedels, stickers en grote sleutelhangers. Vanaf dat moment was de term Jane Birkification geboren.
De bag charm verovert het straatbeeld
Ook nu herontdekt de fashion crowd, maar ook grote modehuizen zoals Miu Miu, Balenciaga, Chanel en Hermès, de bag charm en zien we dat het niet zozeer meer over de it-bag zélf gaat, maar om de gewaagde accessoires die je eraan hangt. Het maximalisme heeft eindelijk designerhandtassen bereikt. Zoals goed te zien was aan de streetstyle van zowel de Parijse als de New Yorkse Fashion Week.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Ook A-listers zijn fan. Zo gaven Dua Lipa en Lily Allen hun Birkin al een speelse upgrade. Dat de bag charm nu ineens zo geliefd is, is niet zo gek. Na de stille luxe-trend is er weer ruimte om een statement te maken met je look. Daarnaast zorgt de opkomst van DIY en de interesse en waardering voor upcycling ook voor de herontdekking van de bag charm.
Upgrade voor elke it-tas
Even een duik in de (mode)geschiedenis. Voor mij begon de trend in de noughties, toen we de tassen van onder meer Eastpak versierden met funky en fluffy sleutelhangers, zoals de aapjes van Kipling. Daarna veroverde Fendi in 2013 de catwalk, toen Karl Lagerfeld modellen over de catwalk stuurde met een pluizige bedel; het zogenoemde Fendi-monster.
Tekst gaat verder onder de beelden.
Dit bericht op Instagram bekijken