Als we iemand als de grondlegger van de tomato girl summer moeten aanwijzen, dan is het wel Andy Warhol. De kunstenaar beschilderde al in 1962 de blikjes tomatensoep van Campbell’s, en in 1966 profiteerde het bedrijf (nogmaals) van Warhols populariteit met de productie van een jurkje dat was gezeefdrukt met de blikjes. Zestig jaar geleden zou niemand hebben kunnen bedenken dat die samenkomst van kunst en consumentisme zou leiden tot een populaire TikTok-trend, die vooral vorig jaar een hit was. Al belooft het ook dit jaar een tomato girl summer te worden, als we naar Emily Ratajkowski in haar tomatenjurk kijken.
Emily Ratajkowski in een tomatenjurk
Nog meer tomato girls door de jaren heen? Inès de La Fressange, die Jean-Charles de Castelbajacs lente/zomer 1984-presentatie afsloot in een mouwloze jurk in de vorm van een Campbell’s-soepblik. Of denk aan de modellen op Dolce & Gabbana’s lente/zomer 2017-catwalk, die jurken droegen die op gepelde Siciliaanse tomaten leken.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.