De in Londen gevestigde Georgische ontwerper David Koma is de nieuwe creative director van Blumarine, zo maakt het merk woensdag bekend. Koma is benoemd na het snelle vertrek van de vorige creative director, Walter Chiapponi, in maart, na één seizoen. Hij zal zijn eerste collectie voor de herfst/winter van 2025 in mei/juni volgend jaar presenteren.
David Koma nieuwe creative director Blumarine
David Koma, die vooral bekendstaat om zijn gelegenheidskleding, lanceerde zijn gelijknamige Londense modehuis in 2009. Inmiddels heeft de ontwerper een flinke klantenkring opgebouwd voor zijn sculpturale, gedurfde silhouetten. “David Koma’s esthetiek heeft me vanaf het begin gegrepen. Ik ben er zeker van dat David in staat zal zijn om de codes van Blumarine perfect te interpreteren, dankzij zijn visie en stilistische gevoeligheid, gekenmerkt door een overweldigende vrouwelijkheid”, zegt Marco Marchi, directeur van Exelite, het moederbedrijf van Blumarine, in een verklaring.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Blumarine heeft een paar turbulente jaren achter de rug. Van 2019 tot 2023 werd het label nieuw leven ingeblazen door voormalig creative director Nicola Brognano, die een populaire millennium-esthetiek naar Blumarine bracht. Denk aan de viral vlindertop, low-rise denim en metallics. Na het vertrek van Brognano in oktober 2023 stelde Blumarine Chiapponi aan, die eerder creative director was van Tod’s. Hij moest het modemerk een meer volwassen, klassieke koers laten varen. Zijn eerste (en laatste collectie) ging in een meer romantische richting, maar werd bekritiseerd vanwege een gebrek aan samenhang. Onder Koma kunnen we waarschijnlijk een terugkeer naar Brognano’s glamour verwachten, zij het met een elegantere twist.
Spannend nieuw tijdperk
“Blumarine belichaamt een unieke mix van sensualiteit, tijdloze glamour en elegantie die ik altijd heb bewonderd en het is een eer om het volgende hoofdstuk in de roemruchte geschiedenis van het merk te mogen schrijven”, zegt Koma in een verklaring. “Ik vind het geweldig om Blumarines rijke creatieve erfgoed te vieren en het te combineren met mijn eigen moderne visie. De vrouwelijke esthetiek van het merk resoneert diep met mij, waardoor deze reis ongelooflijk authentiek aanvoelt. Ik sta te popelen om collecties te ontwerpen die ons publiek inspireren en boeien, en om een spannend nieuw tijdperk van innovatie en creativiteit in te luiden bij dit gerespecteerde huis.”
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.