waarom-winona-ryder-nooit-method-dressing-nodig-heeft-gehad-311113
©Getty Images

De perstour voor de nieuwe film Beetlejuice Beetlejuice is van start gegaan in stijl. Eerst was daar Jenna Ortega, met haar karakteristieke, eclectische stijl in vintage Vivienne Westwood. Ortega omarmde method dressing, en werd geprezen om haar authentieke toe-eigening van de sinistere stijl van de film. Maar dat is níet de stijl van misschien wel het favoriete goth-meisje van de modewereld: Winona Ryder.

Winona Ryder in Beetlejuice

De OG Beetlejuice-actrice voegde zich bij de cast – inclusief Tim Burton-favoriet Catherine O’Hara en de excentrieke nieuwkomer Monica Bellucci – voor een persmoment in New York. Voor de gelegenheid droeg Ryder een donkere Elena Dawson-‘jasjurk’ en een enorme bordeauxrode zonnebril. Met haar haar gestyled in een piekerige pony, naar voorbeeld van haar personage Lydia in de film, verscheen Winona Ryder in het openbaar zoals we haar kennen: onverwacht en toch totaal verwacht.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het zegt alles dat Ryders styliste, Erica Cloud, zichzelf een “schattenjager” noemt in plaats van een celebrity-stylist. In plaats van haar klant de nieuwste it-stukken rechtstreeks van de catwalk te laten dragen, gaat Cloud op zoek naar ontwerpers die doordachte stukken creëren die imperfect zijn op een perfecte manier.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Winona Ryder
©Getty Images

De stijl van Winona Ryder

“Die imperfecties zijn het mooist”, stelt Cloud. Neem bijvoorbeeld de stukken van Elena Dawson. De ontwerper behandelt haar gedeconstrueerde kledingstukken als een soort autopsie: ze laat het onafgewerkt zodat de drager zijn eigen accenten kan leggen op de onafgewerkte naden en hangende draden. Een asymmetrisch pak met afgewerkte naden en het woord ‘Gena’ erop geborduurd als een eerbetoon aan de legendarische Hollywoodster Gena Rowlands – een look die Ryder eerder droeg (hieronder te zien) – is nog een voorbeeld van dit ethos.

Dat Ryder ervoor kiest om het werk te dragen van een eigenzinnige ontwerper uit East Sussex, in plaats van een van de vele luxemerken die haar maar al te graag willen kleden, zegt alles over haar. Dit is de vrouw die in de jaren tachtig furore maakte met niets meer dan wijnkleurige lippenstift en een ketting met een kruis, gecombineerd met haar kenmerkende slipdress.

Audrey Hepburn vond haar zo vertederend, dat ze Ryder haar afdankertjes gaf. Al deed Ryder in de jaren negentig de perstours voor Reality Bites en Girl, Interrupted gewoon in band-shirts (we weten zeker dat ze nog steeds luistert naar The Clash, Leonard Cohen en Tom Waits) en baggy pakken.

Zesendertig jaar na de eerste Beetlejuice-film ziet Ryder er nog steeds uit alsof ze in een andere wereld van Tinseltown thuishoort. “Winona komt min of meer van haar eigen planeet”, vertelde producer Denise Di Novi, die haar al sinds haar zestiende kent, in 1994 aan de Britse Vogue. “Ze is niet helemaal van deze wereld of van deze tijd. Maar ze straalt intelligentie uit en haar instinct over mensen en situaties is ongelooflijk.”

De manier waarop Ryder omgaat met het perscircus is naar onze mening perfect. No method dressing needed.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.