het-verhaal-achter-het-duurzame-tassenmerk-waarin-meghan-markle-investeert-312387
©Getty Images

Inmiddels ben je vast wel bekend met het zogenaamde Meghan-effect: het fenomeen dat de hertogin van Sussex een item in het openbaar draagt en dat item onmiddellijk uitverkocht raakt. (Hetzelfde geldt overigens ook voor alles wat haar schoonzus prinses Kate draagt.) Denk bijvoorbeeld aan de Misha Nonoo-blouse, die ze droeg tijdens haar eerste officiële optreden met prins Harry in Toronto in 2017, de Hiut-jeans bij een bezoek aan Cardiff in 2018 en de Rothy’s-ballerina’s van haar tournee door Australië later dat jaar. Meer recentelijk is Markle gezien met de rieten tassen van Cesta Collective, waarmee Meghan voor het eerst gespot werd tijdens een etentje met Cameron Diaz en Gwyneth Paltrow in mei 2023. Wat blijkt? Meghan Markle heeft zelfs geïnvesteerd in dit duurzame tassenmerk.

Meghan Markle investeert in Cesta Collective

De oprichters van het merk stonden op het punt om aan boord te gaan van een vliegtuig naar Mexico voor een shoot, toen hun telefoons niet meer stopten met zoemen vanwege de hoeveelheid bestellingen die binnenstroomden. “Op dat moment werd er niks getagd, dus we snapten niet precies wat er aan de hand was”, vertelt Courtney Weinblatt Fasciano aan de Amerikaanse Vogue. “We stapten uren later uit het vliegtuig, zetten onze telefoons aan en toen snapten we het. Het was allemaal heel spannend.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Na de beste verkoopdag ooit van het merk besloten Fasciano en haar medeoprichter Erin Ryder contact op te nemen met Markle’s team om haar te bedanken voor haar steun. Niet veel later werd een gesprek met de hertogin, die het merk online had ontdekt, geregeld. “Het klikte echt tussen ons”, zegt Fasciano. “Tijdens het gesprek vroeg ze al snel hoe ze kon helpen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Meghan met de crossbodytas van Cesta Collective tijdens de Invictus Games in Düsseldorf in september 2023
©Getty Images
Meghan met de crossbodytas van Cesta Collective tijdens de Invictus Games in Düsseldorf in september 2023

Een duurzame missie

Markle is niet alleen fan van de tassen van Cesta Collective, maar heeft nu ook een minderheidsaandeel in het bedrijf geïnvesteerd. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom de hertogin zo’n fan is van het merk, gezien de missie van de oprichters. Fasciano, een voormalige moderedacteur, en Ryder, toen nog brand director, werden aan elkaar voorgesteld door een gemeenschappelijke vriend en kregen al snel een band door hun gedeelde teleurstellingen in de mode-industrie. “We besloten om onze krachten te bundelen. Waarom zouden we in plaats van allebei de industrie helemaal te verlaten, onze kennis niet inzetten voor het goede en iets maken waar we echt trots op kunnen zijn?”, vertelt Ryder.

Het tweetal raakte geïnteresseerd in handwerk, en specifiek in de kunst van het vlechten van manden. “Het is een enorme bron van economische onafhankelijkheid voor vrouwen over de hele wereld”, legt Fasciano uit. “Veel van de vrouwen met wie we werken weven thuis. Op die manier kunnen ze voor hun kinderen en vee zorgen en een betekenisvolle impact op hun gezin hebben.”

Ze begonnen samen te werken met een vrouwelijke coöperatie in Rwanda om de tassen van hun merk te maken. Daarbij bepaalden de wevers zelf de prijzen (volgens de oprichters ongeveer 500 tot 700 procent van het nationale gemiddelde salaris). Veel van de ambachtslieden verbouwen zelf het materiaal waarmee de manden worden gevlochten en gebruiken biologische groenten om het materiaal te verven. “Alles wordt op maat gemaakt volgens onze ontwerpen”, merkt Fasciano op. Ze voegt eraan toe dat de tassen in Sicilië worden afgewerkt door leerbewerkers.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De oprichters van het merk, Courtney Weinblatt Fasciano en Erin Ryder, werken samen met een vrouwencoöperatie in Rwanda om hun tassen te maken.
©Cesta Collective
De oprichters van het merk, Courtney Weinblatt Fasciano en Erin Ryder, werken samen met een vrouwencoöperatie in Rwanda om hun tassen te maken.

Betekenisvolle steun

Na te zijn begonnen met slechts vijf stijlen, wordt Cesta Collective steeds groter – al helemaal met de steun van Meghan Markle. “Haar steun betekent ongelofelijk veel”, zegt Fasciano. “Elke keer dat ze onze tassen draagt, is dat een stem voor het soort bedrijf dat we runnen. Het is een stem voor de beslissingen die we nemen. Het is heel, heel betekenisvol.” Ook de ambachtslieden met wie ze werken zijn enthousiast over de samenwerking. “Ze hebben zoiets van: ‘Dit is geweldig, we maken ontwerpen die de hertogin draagt'”, voegt Ryder toe.

Wat is de volgende stap? “Het doel is om te werken met de beste ambachtslieden over de hele wereld die ongelooflijk goed zijn in wat ze doen”, zegt Fasciano. “We hebben grote ambities om dit te verspreiden en er een lifestylemerk van te maken. De sky is the limit, maar de duurzame missie komt voor ons op de eerste plaats.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.