cathrine-saks-en-barbara-potts-over-10-jaar-saks-potts-sisterhood-en-mode-we-benaderen-onze-items-als-verzamelobjecten-317627
©Josephine Löchen

Het is zeldzaam om een merk te vinden dat niet alleen synoniem is geworden met stijl, maar ook met de onbreekbare band tussen de oprichters. Barbara Potts en Cathrine Saks, de twee vrouwen achter het Deense label Saks Potts, vieren dit jaar dat hun merk 10 jaar bestaat. Wat begon als een eenvoudige, kleurrijke reactie op de grijze wintermaanden in Kopenhagen, is uitgegroeid tot een wereldwijd erkend merk dat zowel nostalgie als moderniteit omarmt. Maar bovenal is het een merk dat geworteld is in een diepe vriendschap, een gevoel van sisterhood, en de gezamenlijke visie om mode te creëren die zowel tijdloos als vernieuwend is. We spreken de twee oprichters over hun feestelijke mijlpaal, de begindagen van het merk en wat ze hopen dat de toekomst hen zal brengen.

10 jaar Saks Potts

De afgelopen tien jaar zijn voor Barbara Potts en Cathrine Saks een ontdekkingsreis geweest, waarin ze continu hebben gezocht naar de perfecte balans tussen tijdloze en vernieuwende stukken. “Als merk wil je iets creëren wat vele jaren meegaat, iets van hoge kwaliteit wat een investering is voor je klanten”, vertelt Potts. “Maar je wil ook evolueren en iets nieuws en spannends aanbieden.”

In de beginjaren van het merk experimenteerde Saks Potts met verschillende benaderingen. “We zijn begonnen met slechts één jas in vier kleuren”, herinnert Saks zich. “Dat was simpel, maar effectief. Later breidden we uit naar complete collecties met wel tachtig verschillende items per seizoen.” Door de jaren heen hebben ze hun focus verfijnd. “Nu hebben we onze ‘Uniform’-collectie, met iconische stukken zoals polo’s, jeans, en shearling jassen. We willen niet elk seizoen een nieuwe jeans ontwerpen als we de perfecte jeans al hebben. In plaats daarvan richten we ons liever op een paar stukken die we elke dag willen dragen.”

SS25 campagne van Saks Potts
©Neige Augusta Celeste
Saks Potts lente/zomer 2025

Deze gerichte aanpak heeft het duo geholpen om trouw te blijven aan hun kernwaarden, ondanks de druk van de snel veranderende mode-industrie. “We hebben géén groot ontwerpteam van honderd mensen”, zegt Potts. “Daarom willen we ervoor zorgen dat we zoveel mogelijk aandacht besteden aan elk product, zodat het van de beste kwaliteit is. Duurzaamheid is enorm belangrijk; mode heeft alleen een plaats in de wereld als je de dingen die je koopt koestert.”

Het merk brak internationaal door toen de Kardashians en andere beroemdheden de opvallende kleurrijke jassen van Potts en Saks begonnen te dragen. Deze viral momenten zorgden voor een enorme boost, en maakten van Saks Potts een gewild merk in de garderobes van influencers en celebrities wereldwijd. Hun iconische shearling jas, die gedragen wordt door onder anderen Kendall Jenner en Alex Chung, is uitgegroeid tot een cultfavoriet.

Kendall Jenner in Saks Potts in 2018
©Getty Images
Kendall Jenner in Saks Potts in 2018

Sisterhood als fundament

Wat Saks Potts zo bijzonder maakt, is de vriendschap die ten grondslag ligt aan het merk. Potts en Saks ontmoetten elkaar al op vierjarige leeftijd, in de kleuterklas. “Daarna gingen we naar verschillende scholen, maar de liefde voor mode bracht ons altijd weer samen”, vertelt Saks. “We waren echt die meisjes die op achtjarige leeftijd al modebladen verslonden en wisten dat we ooit samen iets wilden beginnen.”

Die gedeelde passie heeft hen door de uitdagingen van het ondernemen geleid. Hun vriendschap is uitgegroeid tot iets wat sterker voelt dan een partnerschap; het is een vorm van sisterhood. “Onze relatie lijkt meer op die van zussen dan op die van vrienden”, legt Potts uit. “We hebben zoveel respect voor elkaar en weten dat we altijd op elkaar kunnen rekenen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het feit dat ze hun bedrijf na tien jaar nog steeds samen runnen, maakt hen trots. “Je ziet vaak dat vrienden samen iets beginnen en dan uit elkaar groeien omdat het toch niet werkt”, zegt Saks. “Maar wij hebben altijd dezelfde kernwaarden gedeeld, ook al zijn we verschillend. Dat heeft ons geholpen om comfortabel te zijn met elkaar en met ons merk.”

In een industrie waarin nog steeds voornamelijk mannen aan de top staan, zijn Potts en Saks bovendien trots op wat ze hebben bereikt. “Er werken veel vrouwen in de mode, maar in de hogere posities zie je nog steeds veel mannen”, merkt Potts op. “Het feit dat we na tien jaar nog steeds bestaan en zelfs ons beste financiële jaar ooit hebben gehad, voelt als een enorme prestatie.”

Saks Potts SS25
©Neige Augusta Celeste
Saks Potts lente/zomer 2025

Nostalgie en verandering

Hun benadering van mode is doordrenkt met een verlangen om mensen zichzelf te laten zijn. “Voor ons is het belangrijk dat mensen zichzelf voelen in onze kleding”, zegt Saks. “We willen niet dat mensen er proberen uit te zien als een ‘SP-meisje’. Ze moeten zich krachtig en comfortabel voelen als zichzelf in wat ze dragen.”

Dit streven naar authenticiteit komt tot uiting in hun ontwerpen, die vaak nostalgische elementen bevatten. “We blikken veel terug op onze jeugd”, vertelt Potts. “Of het nu gaat om de jurken die we droegen toen we twaalf waren, of om een kledingstuk dat de moeder van een vriendin droeg: er zijn altijd nostalgische referenties aanwezig in onze collecties.”

Een ander kenmerk van Saks Potts is hun unieke benadering van mode als verzamelobject. “We begonnen vier jaar geleden met het toevoegen van seizoenslabels aan onze kledingstukken, zoals ‘Spring/Summer 2022′, omdat we willen dat onze items worden gezien als verzamelobjecten”, legt Potts uit. “We hopen dat onze klanten over tien jaar deze stukken nog steeds dragen, en ze combineren met nieuwe stijlen.”

De combinatie van die nostalgische elementen en oog voor vernieuwing vormt de kern van Saks Potts’ esthetiek. “Onze ontwerpen voelen vaak vertrouwd, alsof ze iets belangrijks weerspiegelen”, zegt Saks. “Maar tegelijkertijd hebben ze iets gedurfds en vernieuwends.” Dit dualisme is zichtbaar in hun speelse mix van materialen en stijlen, zoals een zware leren bikerjack gecombineerd met een delicate katoenen rok met ruches.

Een brug slaan tussen generaties

Deze benadering heeft geleid tot een trouw klantenbestand, bestaande uit klanten van verschillende leeftijden en met verschillende achtergronden. “Het grootste succes als ontwerper is wanneer je verschillende soorten vrouwen van verschillende leeftijden in je kleding ziet”, zegt Potts. “We zien vaak moeders en dochters samen in onze winkel, die één item kopen om te delen. Dat is voor ons het ultieme bewijs dat onze kleding een brug slaat tussen generaties.”

Saks Potts 10-jarig bestaan
©Betty Krag
Barbara Potts en Cathrine Saks op het 10-jarig jubileumfeest

Nu ze hun tienjarig jubileum vieren, voelen Potts en Saks dat zowel zijzelf als hun merk een transformatie hebben doorgemaakt. “We zijn volwassen geworden, en het merk groeit met ons mee”, vertelt Potts. “We ontwerpen nog steeds voor onszelf, maar nu met meer zelfvertrouwen en minder met een focus op wat anderen denken.”

De toekomst van Saks Potts

Wat brengt de toekomst voor Saks Potts? Het duo heeft een duidelijke visie. “Ik hoop echt dat onze klanten over tien jaar nog steeds de stukken bezitten die ze vandaag kopen, en die combineren met nieuwe stijlen”, zegt Potts. Ook hebben ze grote dromen over de groei van hun merk. “Het zou geweldig zijn om een nog breder publiek te bereiken”, zegt Saks. “Maar wat nog belangrijker is, is dat we kleding blijven ontwerpen die mensen krachtig en comfortabel laat voelen. Dat is altijd ons doel geweest, en dat zal het altijd blijven.”

Voor Barbara Potts en Cathrine Saks is Saks Potts meer dan een modehuis; het is een verlengstuk van hun leven, hun vriendschap en hun gedeelde visie. En na tien jaar zijn ze vastbesloten om hun unieke combinatie van stijl, vriendschap en sisterhood nog vele jaren voort te zetten.