sarah-burton-is-de-nieuwe-creative-director-van-givenchy-313220
©Givenchy

Sarah Burton is de nieuwe creative director van Givenchy. Dat maakte het modehuis, dat in handen is van LVMH, maandag bekend.

Sarah Burton nieuwe creative director Givenchy

Burton, die met onmiddellijke ingang verantwoordelijk wordt voor de creatieve leiding van alle dames- en herencollecties, noemde Givenchy “een juweel”: “Ik ben zo opgewonden om het volgende hoofdstuk te kunnen schrijven in het verhaal van dit iconische huis en om mijn eigen visie, gevoeligheid en overtuigingen naar Givenchy te brengen”, zei ze in een verklaring.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In september 2023 werd Burton een free agent toen Vogue Business meldde dat de lente/zomer 2024-collectie haar laatste zou zijn voor Alexander McQueen, waarmee een einde kwam aan 26 jaar bij het merk en 13 jaar als creative director. De show was een emotioneel afscheid, vol tranen en bekroond met een langdurige ovatie die de afsluiting was van een diepe relatie. Burton nam de rol van creative director over na het overlijden van oprichter Lee Alexander McQueen in 2010 en hielp de omzet van het merk van Kering te groeien tot ongeveer 830 miljoen euro vanaf 2022, volgens schattingen van de industrie. De modewereld heeft sindsdien geduldig afgewacht om te zien wat haar volgende stap zou zijn.

“Sarah Burton is een uitzonderlijk creatief talent wiens werk ik al vele jaren gepassioneerd volg”, zei Sidney Toledano, voorzitter van de raad van bestuur van Givenchy, in een verklaring. “Haar unieke visie en benadering van mode zal van onschatbare waarde zijn voor dit iconische maison, dat bekend staat om zijn durf en haute couture. Ik ben ervan overtuigd dat haar creatieve leiderschap zal bijdragen aan het toekomstige succes en de internationale status van het maison.”

Spannend moment

Givenchy kondigde op 1 december aan dat voormalig creative director Matthew Williams na drie jaar terugtrad per 1 januari 2024, zonder opvolger. In de tussentijd leidden de studioteams van het huis de collecties, terwijl Williams zich volledig ging richten op zijn merk 1017 Alyx 9SM.

Givenchy benoemde in juli een nieuwe CEO, Alessandro Valenti, voormalig voorzitter van EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) bij Louis Vuitton. “De komst van Sarah Burton als hoofd van ons creatief ontwerp is een zeer spannend moment voor Givenchy”, zei Valenti. “Haar opmerkelijke carrièrepad en creatieve visie hebben haar al een grote schare fans opgeleverd en we zijn er zeker van dat Givenchy onder haar leiding zal blijven innoveren en een groot publiek over de hele wereld zal blijven boeien. Ik kijk reikhalzend uit naar de nieuwe creatieve energie die Sarah zal brengen wanneer ze samenwerkt met onze uitstekende teams in onze uitzonderlijke ateliers en we beginnen aan dit nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van Givenchy.”

Tweede vrouw bij Givenchy

Burtons aanstelling is belangrijk, niet alleen omdat ze de rol overneemt die McQueen zelf van 1996 tot 2001 bekleedde. Burton wordt een van de slechts vijf vrouwen die de titel van creative director bekleden bij een LVMH-huis, naast Maria Grazia Chiuri voor Dior, Camille Miceli voor Pucci, Silvia Fendi (met Kim Jones) voor Fendi en Stella McCartney. Voorafgaand aan haar benoeming waren er een groot aantal vacatures waarbij witte mannelijke creative directors – onder wie veel onbekenden – hoge posities kregen, waaronder Burtons opvolger bij Alexander McQueen, Seán McGirr. Burton is de tweede vrouw aan het hoofd van Givenchy: Williams voorganger, Clare Waight Keller, bekleedde de functie van 2017 tot 2020.

Burtons collecties voor Alexander McQueen worden al lange tijd geprezen om hun nauwkeurige tailoring en hun vrouwelijkheid. Haar laatste show voor het huis was geïnspireerd op de vrouwelijke anatomie, schreef ze in de shownotities, en opgedragen aan Lee McQueen. Sarah Mower van Vogue noemde het “een viscerale daad van vrouwelijke symboliek – een collectie die trouw is aan haarzelf en aan alle waarden, vaardigheden en schoonheid die ze al 26 jaar hoog houdt.

Burtons debuut voor Givenchy is tijdens het herfst/winter 2025-seizoen in maart tijdens Paris Fashion Week.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.