superfine-tailoring-black-style-is-het-thema-van-de-tentoonstelling-van-het-costume-institute-voor-2025-317409
©The Metropolitan Museum of Art

Modern Black dandyism verlevendigt al jaren de rode loper van het Met Gala. Denk aan Billy Porter in zijn ‘Sun God’-ensemble van The Blonds voor de Camp-tentoonstelling van 2019. Of aan A$AP Rocky, die een patchwork memory quilt van ERL over zijn zijden smoking droeg, voor de In America: A Lexicon of Fashion-expositie. Of aan Lil Nas X in een met kristallen ingelegde Luar-look voor de Sleeping Beauties-tentoonstelling vorig jaar. Nu is bekendgemaakt wat het thema van de tentoonstelling van het Met Gala 2025 is: Superfine: Tailoring Black Style. De expositie van het Costume Institute in het Metropolitan Museum of Art heeft de zwarte dandy als onderwerp gekozen, en onderzoekt het belang van kleding en stijl voor de vorming van zwarte identiteiten in de Atlantische diaspora.

Het thema van de tentoonstelling van het Met Gala 2025

Het is de eerste tentoonstelling van het Costume Institute sinds het thema Men in Skirts uit 2003 die zich uitsluitend richt op herenkleding. Ook is het de eerste expositie waar een gastcurator bij betrokken is sinds Andrew Bolton hoofdcurator werd. Monica Miller, professor en voorzitter van Africana Studies aan Barnard College, Columbia University, onderzoekt de zwarte dandy vanaf de 18e-eeuwse kunst tot hedendaagse presentaties op de catwalk en in films. De tentoonstelling is geïnspireerd op haar boek Slaves to Fashion uit 2009: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity, waarin ze Black dandyism beschrijft als zowel een esthetische als een politieke constructie.

Livery, American, Courtesy Maryland Center for History and Culture, cadeau van Miss Constance Petre, 1946.3.3a-c. The Metropolitan Museum of Art.
©The Metropolitan Museum of Art
Livery, American, Courtesy Maryland Center for History and Culture, cadeau van Miss Constance Petre, 1946.3.3a-c. The Metropolitan Museum of Art.

Over dandyisme

Dandyisme, voor de niet-kenners, is een uitbundige aandacht voor kleding. Volgens Miller zou je het ook kunnen definiëren als “verstandig en goed kleden”. Ze beschrijft Black dandyism als “een strategie en een middel om identiteit te heroverwegen, om het zelf in een andere context te zien. Om echt een grens te verleggen – vooral in de tijd van slavernij – om echt een grens te verleggen over wie en wat telt als mens.”

De geschiedenis van Black dandyism die de tentoonstelling laat zien “illustreert hoe zwarte mensen veranderden van slaven, verworven zoals elk andere vorm van rijkdom en status, tot autonome modieuze individuen die wereldwijde trendsetters zijn”. Miller betoogt dat de zwarte dandy zijn oorsprong vindt tussen hyperzichtbaarheid (bijvoorbeeld op de rode loper) en onzichtbaarheid (in gevestigde instellingen zoals The Met). Deze tentoonstelling maakt dat zichtbaar.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Een belangrijke stap

In het kielzog van de Black Lives Matter-beweging begon het Costume Institute de realiteit te erkennen die Amerikaanse modeverhalen in het verleden hebben verwaarloosd. Sinds 2020 zijn er ongeveer honderdvijftig stukken van BIPOC-ontwerpers (Black, Indigenous, and people of color, red.) aangekocht, waarvan er een aantal te zien zijn in Superfine. “Ik heb het gevoel dat de tentoonstelling een belangrijke stap is in ons streven om onze tentoonstellingen en collecties te diversifiëren en om een aantal historische vooroordelen binnen onze curatorpraktijk recht te zetten”, aldus hoofdcurator Bolton. “Het gaat er vooral om dat mode in The Met meer een poort wordt naar toegankelijkheid en inclusiviteit.”

Tijdens zijn onderzoek voor de tentoonstelling In America: A Lexicon of Fashion in 2021 maakte Bolton kennis met het werk van Miller. “Wat interessant is aan Black dandyism is dat het niet alleen een identiteit is”, zegt hij. “Natuurlijk heb je mensen zoals Iké Udé, de fotograaf en kunstenaar die zichzelf identificeert als een dandy (Udé werkt als speciaal adviseur voor de tentoonstelling, red.), maar het is ook een concept”, gaat Bolton verder. “Ik denk dat veel zwarte ontwerpers vandaag de dag de verschillende vormen verkennen die de zwarte dandy vertegenwoordigt – dingen als vrijheid, dissonantie en theatraliteit.”

Het thema van de tentoonstelling van het Costume Institute is Black dandyism
©The Metropolitan Museum of Art
Het thema van de tentoonstelling van het Costume Institute is Black dandyism
©The Metropolitan Museum of Art
Het thema van de tentoonstelling van het Costume Institute is Black dandyism
©The Metropolitan Museum of Art

De kenmerken van de zwarte dandy

De tentoonstelling in ingedeeld aan de hand van twaalf kenmerken van de zwarte dandy. Dit idee van organiseren is gebaseerd op een essay van Zora Neale Hurston uit 1934: The Characteristics of Negro Expression. De secties vertellen het verhaal van de evolutie van de zwarte dandy. Dat gebeurt niet alleen door middel van kleding en accessoires, maar ook via een media zoals tekeningen, schilderijen, foto’s en filmfragmenten. De eerste sectie – Ownership – toont een uniform van een tot slaaf gemaakt persoon uit het 19e-eeuwse Maryland. De sectie Jook, die over muziek, dansen en plezier gaat, omvat een paar Zoot-pakken uit de jaren veertig, en de sectie Cosmopolitanism toont stukken die zijn ontworpen door zowel Pharrell Williams als wijlen Virgil Abloh voor Louis Vuitton menswear.

“De hedendaagse ontwerpers in de tentoonstelling zijn er omdat veel van hen praten over, en gebruikmaken van, de geschiedenis die we vertellen als onderdeel van hun ontwerpfilosofie”, zegt Miller. In sommige gevallen hebben ze ook een geschiedenis in West-Afrika of het Caribisch gebied. “Het was heel interessant om de aantekeningen van Virgil Abloh en Grace Wales Bonner te lezen – ze zijn echt goed thuis in het soort onderwerpen waar we het in de tentoonstelling over hebben. Onderwerpen die te maken hebben met ras en macht, immigratie, slavernij, koloniën en kolonisatie, empowerment, vreugde en stijl.”

De co-chairs van het Met Gala 2025

Bolton gelooft op zijn beurt dat mannenmode zich midden in een renaissance bevindt. “Dat is niet alleen te danken aan zwarte ontwerpers, maar ook aan andere mannen met stijl, zoals de mannelijke co-chairs van het Met Gala.” Dit jaar zijn de co-chairs Pharrell Williams, acteur Colman Domingo, Formule 1-coureur Lewis Hamilton, muzikant A$AP Rocky en Anna Wintour, met basketbalster Lebron James als ere-covoorzitter. “Het zijn allemaal mannen die niet bang zijn om risico’s te nemen in hoe ze zichzelf presenteren. Ze maken gebruik van klassieke stijlen, maar ze remixen ze ook en herinterpreteren ze op echt nieuwe manieren”, zegt Bolton. “Ik denk dat zwarte mannen en zwarte ontwerpers heel erg vooroplopen in deze renaissance in mannenmode.”

Net als in voorgaande jaren brengt de tentoonstelling een groep invloedrijke mensen samen, die elk hun eigen aandeel leveren. De interdisciplinaire kunstenaar Torkwase Dyson is verantwoordelijk voor het conceptuele ontwerp van de tentoonstelling. Tanda Francis, die monumentale Afrikaanse maskers creëert, maakt op maat gemaakte mannequinhoofden die voor de tentoonstelling geproduceerd zullen worden. Kunstenaar Tyler Mitchell zal de catalogus van de expositie fotograferen.

Het thema van de tentoonstelling van het Costume Institute is Black dandyism
©The Metropolitan Museum of Art
Het thema van de tentoonstelling van het Costume Institute is Black dandyism
©The Metropolitan Museum of Art

‘Superfine: Tailoring Black Style’ wordt mede mogelijk gemaakt door Louis Vuitton, met hulp van financiering van Instagram, de Hobson/Lucas Family Foundation, Dr. Precious Moloi-Motsepe en Africa Fashion International, Tyler Perry en Condé Nast. De tentoonstelling loopt van 10 mei tot 26 oktober 2025. Het Met Gala vindt plaats op 5 mei en voorziet het Costume Institute van haar primaire financieringsbron voor alle activiteiten.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.