Modern Black dandyism verlevendigt al jaren de rode loper van het Met Gala. Denk aan Billy Porter in zijn ‘Sun God’-ensemble van The Blonds voor de Camp-tentoonstelling van 2019. Of aan A$AP Rocky, die een patchwork memory quilt van ERL over zijn zijden smoking droeg, voor de In America: A Lexicon of Fashion-expositie. Of aan Lil Nas X in een met kristallen ingelegde Luar-look voor de Sleeping Beauties-tentoonstelling vorig jaar. Nu is bekendgemaakt wat het thema van de tentoonstelling van het Met Gala 2025 is: Superfine: Tailoring Black Style. De expositie van het Costume Institute in het Metropolitan Museum of Art heeft de zwarte dandy als onderwerp gekozen, en onderzoekt het belang van kleding en stijl voor de vorming van zwarte identiteiten in de Atlantische diaspora.
Het thema van de tentoonstelling van het Met Gala 2025
Het is de eerste tentoonstelling van het Costume Institute sinds het thema Men in Skirts uit 2003 die zich uitsluitend richt op herenkleding. Ook is het de eerste expositie waar een gastcurator bij betrokken is sinds Andrew Bolton hoofdcurator werd. Monica Miller, professor en voorzitter van Africana Studies aan Barnard College, Columbia University, onderzoekt de zwarte dandy vanaf de 18e-eeuwse kunst tot hedendaagse presentaties op de catwalk en in films. De tentoonstelling is geïnspireerd op haar boek Slaves to Fashion uit 2009: Black Dandyism and the Styling of Black Diasporic Identity, waarin ze Black dandyism beschrijft als zowel een esthetische als een politieke constructie.

Over dandyisme
Dandyisme, voor de niet-kenners, is een uitbundige aandacht voor kleding. Volgens Miller zou je het ook kunnen definiëren als “verstandig en goed kleden”. Ze beschrijft Black dandyism als “een strategie en een middel om identiteit te heroverwegen, om het zelf in een andere context te zien. Om echt een grens te verleggen – vooral in de tijd van slavernij – om echt een grens te verleggen over wie en wat telt als mens.”
De geschiedenis van Black dandyism die de tentoonstelling laat zien “illustreert hoe zwarte mensen veranderden van slaven, verworven zoals elk andere vorm van rijkdom en status, tot autonome modieuze individuen die wereldwijde trendsetters zijn”. Miller betoogt dat de zwarte dandy zijn oorsprong vindt tussen hyperzichtbaarheid (bijvoorbeeld op de rode loper) en onzichtbaarheid (in gevestigde instellingen zoals The Met). Deze tentoonstelling maakt dat zichtbaar.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.