Lang voor hun Siciliaanse bruiloft ontmoetten supermodel Mariacarla Boscono en de Olympische polsstokhoogspringer Claudio Stecchi elkaar op een moment in hun leven dat geen van beiden op zoek was naar een relatie. En toch was het voor haar “liefde op het eerste gezicht”.
Liefdesbrieven
“We konden niet echt daten, omdat we altijd op verschillende plaatsen waren”, vertelt Boscono aan Vogue. “Hij verdeelde zijn tijd tussen Rome en Florence en reisde veel, terwijl ik in New York was. We werden verliefd zoals vroeger, door het sturen van brieven en berichtjes – we schreven elkaar veel. We hebben een keer zes uur lang gekletst toen we elkaar leerden kennen. Ik herinner me dat ik elke ochtend wakker werd in de hoop een berichtje van hem te krijgen, maar nee, hij liet me wachten tot de middag. Zo werden we langzaam verliefd. Voor mij was het altijd interessant om naar hem te luisteren, zelfs als wat hij zei misschien iets heel eenvoudigs was. Er was meteen een klik, al voordat we een echte date hadden.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Siciliaanse bruidsjurk
Voor de ceremonie op zaterdag 5 oktober droeg Boscono een op maat gemaakte Dolce & Gabbana Alta Moda-trouwjurk, gemaakt van kant en geüpcyclede Siciliaanse vintage stoffen. Voor elk deel van de jurk zijn verschillende stukken kant in verschillende tinten gebruikt. De cape voor de ceremonie was gemaakt van 2000 meter geplooide tule stroken en werd gedragen met een kroon van porseleinen bloemen versierd met kleine kristallen.
“De jurk kwam tot stand omdat Ramona [Boscono’s styliste] en ik niet geïnteresseerd waren in een specifiek merk of specifieke jurk, maar meer in een verhaal dat we wilden vertellen over de bruiloft. Het begon nadat we de locatie hadden gekozen: Bagheria, een kleine stad op Sicilië. We hebben veel onderzoek gedaan, wat een van de dingen is die we het liefste doen. Daarna kwam alles samen. Ik heb geen traditionele bruidsjurk gedragen, maar een die begon met traditionele elementen en eigentijdse verwijzingen bevatte die verband hielden met films, boeken en fotografie.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De samenwerking met Dolce & Gabanna was er een die Boscono beschrijft als “heel gemakkelijk”, waarbij de looks in de loop van een paar ontmoetingen tot stand kwamen. “In New York hebben Domenico en ik met elkaar gepraat en boeken bekeken”, herinnert ze zich. “We wilden het verhaal vertellen van een bruid die een jurk maakte door alle koffers van haar familieleden te openen en het kant en de stoffen te gebruiken die ze vond en die ooit van haar grootmoeders en overgrootmoeders waren, om zo een kledingstuk te creëren dat liefde en familie in zich verenigt.”
Rozenkrans en familiesieraden
De sieraden zijn ook gemaakt door het Dolce & Gabbana-atelier. “We waren op zoek naar een constant element voor alle drie de outfits; een sieraad dat weerspiegelt wie ik door de jaren heen ben geweest. We kozen voor een porseleinen rozenkrans, gedragen alsof het een doornenkroon was. Ik was een echte ‘martelaar van de romantiek’. De look werd afgemaakt met handschoenen en een bustier. De laarzen waren met de hand geborduurd en speciaal voor mij ontworpen. Ook zij zien eruit alsof ze zijn gemaakt van kant uit de de oude garderobes van familieleden. Elk stuk is heel geraffineerd, en zijn heel anders dan de stukken die je normaal op een bruiloft ziet. We droegen ook familiesieraden. Vooral ik: ik draag altijd een ketting die ik van mijn moeder heb gekregen.” De trouwringen waren van Pomellato.
Voor de ceremonie droeg Stecchi een roestbruin wollen pak van mohair met een jasje en een broek met wijde pijpen van Zegna. De look werd afgemaakt met een wollen overhemd met mousseline kraag en leren avondschoenen. De bruidegom droeg ook een Pennisi-broche uit 1930 in platina en diamanten van Kutchinsky uit Gioelleria Pennisi.