Het heeft even geduurd, maar luxemerken hebben eindelijk door hoe TikTok werkt. De tijd dat ze de app alleen gebruikten om glossy, high-budget content te plaatsen met perfect gestylede modellen in fancy settings, ligt achter ons. Nu spelen ze het TikTok-spel zoals het hoort: door mee te doen met trends en zich minder gepolijst en veel authentieker te presenteren.
TikTok heeft de modewereld gedwongen zich los te wurmen van de commerciële façade en het platform te omarmen waarvoor het bedoeld is: grappige, speelse, toegankelijke en rauwe video’s. Want laten we eerlijk zijn: niemand opent TikTok om een designertas te kopen via een gestileerde commercial. We openen het om te zien wat trending is, om te lachen of om die satisfying ‘get ready with me’-video’s te kijken. Veel merken beginnen eindelijk deze verschuiving te begrijpen.
Modehuizen op TikTok
Jacquemus en Loewe behoren tot de voorlopers op dit gebied. Simon Porte Jacquemus verraste iedereen door een TikTok-video te posten waarin hij danst op een trending geluid. En daar blijft het niet bij: hij liet populaire TikTokker Bach ook een cameo maken in de video. Het is opnieuw een speelse zet voor een merk dat al bekendstaat om zijn viral marketingtrucs. (Zo kwam het Franse merk eerder onder de aandacht door de populaire AI-commercials waarin gigantische tassen door de straten van Parijs rollen.) Met deze TikTok-video toont Jacquemus opnieuw aan dat hij niet bang is om high-fashion te mixen met wat TikTok-gebruikers écht leuk vinden: fun en spontaniteit.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.