zo-ziet-de-eerste-sexy-collectie-van-damiano-david-voor-diesel-eruit-323073
©Diesel

Damiano David, de leadzanger van de Italiaanse rockband Måneskin, die onlangs een solocarrière is begonnen, is de eerste mannelijke ambassadeur van Diesel. Dit werd in juni aangekondigd door Diesels creative director Glenn Martens. Nu verschijnt een eerste collectie, die David met Martens heeft ontworpen voor het merk. Vogue sprak met de ontwerpers over deze unieke samenwerking.

In september kondigde Martens zijn vertrek aan bij Y/Project. Hij richt zich nu volledig op Diesel en op een recent aangekondigde capsulecollectie met H&M, die in 2025 wordt gelanceerd. Ook de Italiaanse zanger Damiano David bruist van de nieuwe energie. Hij straalde al op de rode loper van het Met Gala 2024 en heeft een geheel nieuwe look. Onlangs werkten de twee samen aan een capsulecollectie voor Diesel, die de stijl van beiden weerspiegelt: sexy, speels en ontworpen voor een nieuwe generatie.

Damiano David ontwerpt voor Diesel

Als de stijl van Gen Z vóór de pandemie nog vaag en moeilijk te definiëren was, is die bijna vijf jaar later, mede dankzij talenten zoals David en Martens, volledig gedefinieerd: de stijl van vandaag is genderneutraal, body positive, nonchalant en, vooral, vrij.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“Het draait om het uitstralen van een energie van zelfvertrouwen en kracht, en wat wij coolness noemen”, zegt David. “Charisma is wat mensen aantrekkelijk, sexy en interessant maakt.” Vogue sprak de twee ontwerpers over gender én hoe je je sexy kunt voelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Damiano David voor Diesel
©Diesel

Q&A met Damiano David en Glenn Martens

Hoe kwamen jullie met elkaar in contact?

Glenn Martens: “Ik ben een beetje een workaholic, zoals je je kunt voorstellen, en meestal blijf ik trouw aan mijn klassiekers. In muziek zou dat bijvoorbeeld Portishead of Massive Attack zijn, bands uit mijn tienertijd. Ik ben niet echt op de hoogte als het om muziek gaat, dus ik ontdekte Damiano niet via die weg. Ik ontdekte hem omdat hij altijd Diesel droeg op een ontzettend sexy manier. Toen ik door zijn fans werd getagd, dacht ik: wie is deze gast die er altijd zo goed uitziet? Daarna ontdekte ik Måneskin en realiseerde ik me niet alleen dat hij goed is, maar ook dat zijn muziek geweldig is.”

Damiano David: “Ik was me altijd al bewust van Diesel als merk. Mijn moeder, die echt een modefanaat is, werd helemaal gek toen ik haar vertelde dat ik hieraan ging werken. Ze is altijd een enorme fan geweest en vroeg me om iets speciaals voor haar te ontwerpen, maar helaas hebben we dat niet gedaan. Er was een moment vorig jaar waarop ik eigenlijk alleen maar Diesel droeg, en dat was nog voordat we samen gingen werken. Het was dus heel cool toen Diesel contact met me opnam.”

Wanneer besloten jullie om een collectie samen te stellen, of was dat altijd al het plan?

Martens: “Toen ik vier jaar geleden bij Diesel begon, was er veel werk te doen. We moesten het merk herstructureren, opnieuw verbinding maken met het DNA van Diesel en de merkwaarden opnieuw opbouwen. We moesten ook de persoon achter het merk definiëren, en dat was onze belangrijkste focus. Er was nooit echt ruimte om na te denken over een ambassadeur, maar vorig jaar begonnen we het idee te bespreken. Het moest gaan om diversiteit, authenticiteit en inclusiviteit, zonder gendergebonden te zijn. Toen ik Damiano ontdekte, voelde hij als dé persoon die dat vrije en persoonlijke levensgevoel weerspiegelde. Hij is enorm getalenteerd en, natuurlijk, ontzettend knap [lacht], maar het gaat ook om respect. Hij belichaamt zoveel verschillende mensen in één persoon, en dat is een heel vrije en liefdevolle manier om naar de samenleving te kijken.”

Damiano, toen jij en Måneskin doorbraken ging het niet alleen om de muziek, maar ook om je stijl. Het voelde als iets dat perfect aansloot bij het moment en de richting waarin mode zich bewoog. Hoe kijk je naar je look van toen je doorbrak tot nu?

David: “Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in mode en kleding, en ik zag het altijd als een manier om mezelf uit te drukken en mijn uiterlijke verschijning te laten overeenkomen met mijn innerlijke beeld van wie ik ben. Ik wil er elke dag cool uitzien, en ik weet dat dat een heel eenvoudige gedachte is, maar ik denk echt dat dát is waar mode om draait. Ik wil iets dragen dat me, ongeacht waar ik ben, zelfvertrouwen en een gevoel van eigenwaarde geeft dat ik kan uitstralen naar anderen. Diesel is het merk dat dit het beste doet, dus ik denk dat onze samenwerking gewoon voorbestemd was.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Damiano David voor Diesel
©Diesel

Ik wil het hebben over het genderloze aspect van de collectie. Het lijkt logisch gezien jouw look, Damiano, en de manier waarop Glenn ontwerpt. Waarom was het belangrijk om dit in de collectie te verwerken?

Martens: “Mijn benadering, die eigenlijk al dezelfde was sinds mijn tijd bij Y/Project, is dat ik niet echt ontwerp volgens gender. We begrijpen natuurlijk dat de supersexy jurken of korsetten vaak door vrouwen gedragen worden, maar het grootste deel van het merk is, naar mijn mening, iets dat gedragen moet worden door iedereen die dat wil.”

“Natuurlijk is niet elke markt hier al klaar voor, maar we doen ons best. Ik denk dat we, en Damiano kan zelf vertellen hoe hij zich voelt, hebben ontworpen op basis van wat hij graag wilde dragen en hoe hij de kleding wilde dragen. Het ging om wat hij mooi vond en waarin hij zich comfortabel voelde, en hij weet precies wat hij wil. De collectie draait niet om gender; het draait om Damiano, en dit is hoe hij zich kleedt. Als het uiteindelijk bij elk gender in de smaak valt, zijn we daar gewoon heel blij mee. Zo zou het moeten zijn.”

David: “Zoals Glenn al zegt, ging het heel natuurlijk. Voor mij was het belangrijk om mezelf erin terug te zien, maar ook om de identiteit van het merk te respecteren. Dat is iets wat ik altijd sterk heb gevoeld bij Diesel: het ontbreken van een strikte scheiding tussen man en vrouw. Persoonlijk shop ik vaker op de damesafdeling, omdat broeken en shirts daar beter passen. Het was voor mij essentieel om mensen de mogelijkheid te geven hier niet te veel over na te denken of zich af te vragen of ze een bepaald kledingstuk wel mogen dragen.”

Tatoeages op shirts

Ik moet het hebben over je tatoeages, Damiano, en de beslissing om ze in enkele stukken van de collectie op te nemen. Hoe voelt het voor jou om over straat te lopen en iemand jouw… huid te zien dragen?

David: [lacht] “Ik zie mijn tatoeages echt als mijn eerste laag kleding. Als ik terugkijk naar foto’s waarop ik nog niet volledig getatoeëerd was, krijg ik een vreemd gevoel, alsof ik een beetje naakt ben. Ik zie ze echt als kleding, of bijna als accessoires. Het heeft me 25 jaar gekost om op dit punt te komen, dus het idee was dat, als mijn tatoeages mij een gevoel van kracht geven, we mensen de kans zouden geven dat gevoel ook te ervaren zonder dat ze 12 uur onder een naald hoeven te liggen.”

Glenn, ik heb het gevoel dat dit jouw idee was…

Martens: “We hebben altijd een kleine twist of iets ondeugends. We wilden iets dat een beetje persoonlijker voelde, iets dat echt van hem kwam, omdat hij zo geliefd is. Het was onze manier om het wat speelser en luchtiger te maken naast al die grote capes en pakken. We maakten foto’s van hem en voilà, nu kan iedereen Damiano’s huid hebben.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Damiano voor Diesel in zwarte outfit
©Diesel

Dat is behoorlijk bijzonder. Ik ben benieuwd naar jullie gedachten over wat kleding sexy maakt. Is het de persoon, het product, of een combinatie?

David: “Ik denk dat er verschillende manieren zijn om ernaar te kijken. Er zijn verschillende soorten sexy. Kleding kan ook sexy zijn terwijl het je hele lichaam bedekt. Dat komt omdat kleding een persoonlijkheid heeft, en als het goed ontworpen en doordacht is, kan het een attitude hebben. Wat kleding sexy maakt, is volgens mij de attitude: het idee dat je nergens om geeft, ruimte inneemt en gezien wordt. Het draait om het uitstralen van energie van zelfvertrouwen en kracht, en wat wij coolness noemen, iets dat onmogelijk uit te leggen is. Charisma is wat mensen aantrekkelijk, sexy en interessant maakt. Dat is waar Diesel voor staat, en dat vind ik het mooiste van het merk.”

Martens: “Perfect. Ik ga je vragen om de opnames later te sturen, zodat ik ze kan opschrijven. Dit kan mijn antwoord zijn voor toekomstige interviews! Hier heb ik niets aan toe te voegen.”

Glenn, waar denk je aan als je collecties ontwerpt of samenstelt?

Martens: “Damiano zei het al heel goed, maar ik denk dat het zeker draait om empowerment. We zitten in een golf van openheid en vrijheid, en het gaat niet langer om clichés. Een man hoeft niet meer masculiene te zijn zoals in de de jaren vijftig, zoals onze ouders dat misschien zagen. De grenzen [tussen genders] zijn veel meer fluïde. Dat betekent ook dat veel mensen meer in contact staan met zichzelf en beter begrijpen wie ze zijn, omdat ze vandaag de vrijheid hebben om zichzelf uit te drukken zonder te hoeven voldoen aan maatschappelijke verwachtingen. Dit geeft zelfvertrouwen en individualiteit. Je goed voelen in je eigen vel en weten wie je bent, dat is gewoon heel sexy. En dat is waarom ik denk dat mannenmode steeds meer sexy wordt.”

Ik weet dat het moeilijk is om een favoriet te kiezen, maar wat springt eruit? Wat moet ik volgens jullie kopen?

Martens: “Voor mij is het moeilijk om een favoriet te kiezen, want we hebben deze collectie gemaakt met mijn favoriete verhalen van de afgelopen twee jaar bij Diesel. Ik denk, eerlijk gezegd, en misschien zegt Damiano iets anders, dat hij erg enthousiast was over de cape/kimono-jas die we hebben ontworpen. Ik zou zeggen dat dat mijn favoriet is, omdat ik hem daar het meest enthousiast over zag, en dat is een echte samenwerking. Het is gecoat denim, dus geschilderd denim dat daarna een soort leerachtige textuur heeft gekregen. Ik denk dat het Damiano echt blij maakt, en een van de belangrijkste dingen aan mode is mensen kracht geven en ze gelukkig maken.”

David: “Ik heb twee favorieten: de grote jas die Glenn noemde en het grote, massieve pak. Ik houd van het idee dat mensen met onze kleding ruimte innemen en zich geen zorgen maken over of ze te veel plek innemen. Het draait allemaal om attitude.”

Dank jullie wel allebei!

Martens: “Dank je! En stuur ons alsjeblieft foto’s in je Damiano-tatoeages.”

Damiano David voor Diesel
©Diesel
Damiano David voor Diesel
©Diesel
Damiano David voor Diesel
©Diesel

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US