“De enige echte valuta in deze failliete wereld is wat je met iemand anders deelt als je niet cool bent”, zegt de fictieve tijdschriftredacteur Lester Bangs (gespeeld door Philip Seymour Hoffman) in de film Almost Famous uit 2000. Hoewel hij het over mensen heeft, is het een concept dat aantoonbaar ook van toepassing is op modetrends. Het ultieme teken van een waardige mode-investering is immers dat je ervan houdt, zelfs wanneer TikTok-influencers het ‘dood’ verklaren of een politicus van middelbare leeftijd het draagt tijdens een nieuwsuitzending. Voor mij is dat de Afghaanse jas uit de jaren zeventig, geïnspireerd door Almost Famous, die de tand des tijds heeft doorstaan. Toevallig is de jas deze winter weer in opmars – ik spotte ‘m al bij zowel modemensen als A-listers (van Bella Hadid en Suki Waterhouse tot Madonna, om maar een paar namen te noemen).
De jas van Penny Lane uit Almost Famous
De jas wordt door Vogue’s redacteur Daisy Jones omschreven als de groupie-look. Hij komt in verschillende vormen voor, maar is over het algemeen te herkennen aan de pluizige kraag en manchetten, de nauwsluitende pasvorm en de lederen of suède stof.
Kate Hudsons personage Penny Lane uit Almost Famous zette de stijl in de jaren negentig in de schijnwerpers met een bruin, suède exemplaar. De ruige crèmekleurige kraag van de Afghaanse jas past perfect bij de krullenbos van het personage; de iconische foto van haar in de Afghaanse jas is op dit moment waarschijnlijk nog beroemder dan de film zelf. Ze was het meisje dat we allemaal wilden zijn.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Klassiek silhouet
De Britse modeontwerpster Charlotte Simone, die in 2015 haar gelijknamige merk lanceerde, is al lange tijd fan van de ‘Penny Lane-jas’ en neemt de stijl al jaren in haar collecties op. (Haar meest recente collectie was binnen 24 uur uitverkocht en is al gespot bij Madonna, Dua Lipa en Christina Aguilera.)
“Ik denk dat het klassieke silhouet van de ‘Penny Lane-jas’ nooit uit de mode zal raken, daarom nemen we onze tijd en brengen we maar twee collecties per jaar uit”, legt Simone uit. “Ik denk ook dat een jas het alledaagse onmiddellijk kan verrijken. Zoveel mensen zijn op zoek naar manieren om oude looks te vernieuwen, en houden rekening met de levensduur van hun aankoop. Een jas kan naar mijn mening beide doen.”