Het was een bewogen jaar voor Sabrina Carpenter. Haar aanstekelijke popalbum Short n’ Sweet stond hoog in de hitlijsten (en op onze Spotify Wrapped), ze tourde door Noord-Amerika en bracht hits zoals Taste en Please, Please, Please uit. Dit weekend lanceerde Carpenter haar nieuwe Netflix-kerstspecial, A Nonsense Christmas, met gastoptredens van enkele beroemde vrienden, onder wie Tyla, Chappell Roan en Shania Twain. En dan sluit ze het jaar ook nog af met een knal op modegebied: Sabrina Carpenter is het gezicht van de nieuwe campagne van Versace; eerder deze week werd de nieuwe zonnebril van het Italiaanse modehuis gelanceerd. Ter ere van haar indrukwekkende jaar sprak Vogue 15 minuten met de zangeres. De popster vertelt over het filmen van haar Netflix-kerstspecial, haar jaar op tournee en hoe ze de feestdagen gaat doorbrengen. Bovendien onthult ze wat er op haar Spotify Wrapped-lijst staat (en spoiler: ze heeft geweldige muzieksmaak).
Sabrina Carpenter over haar kerstspecial en Versace
Hi Sabrina! Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe Netflix-kerstspecial. Ik heb hem gisteravond bekeken.
“Dank je, dat waardeer ik! Ik wilde dit altijd al maken. Het voelde als mijn eigen kleine variété. Het is iets wat zo leuk is, en ik ben zo trots dat we het dit jaar hebben gerealiseerd. Er was gewoon geen tijd om het te maken. Ik heb het gevoel dat ik het op de automatische piloot heb gedaan. We hebben het opgenomen, maar ik weet niet precies wat er allemaal is gebeurd.”
“Het was ontzettend leuk. We hebben het in twee dagen opgenomen, dus het was een soort georganiseerde chaos, maar op de best mogelijke manier. Een chaotische kerst, wat veel beter is dan een normale chaos, omdat iedereen feestelijk en mooi aangekleed is. En ik ben zo dankbaar dat mijn vrienden erbij betrokken waren, dat maakte het allemaal nog leuker.”
De tekst gaat verder onder de video.
We komen daar zo op terug, maar eerst wil ik het hebben over je nieuwe campagne voor Versace. Wat vond je zo leuk aan werken met dit modehuis?
“Zolang ik me kan herinneren, ben ik fan van Versace en Donatella, en van de manier waarop ze vrouwen laten voelen in hun kleding. Ik schrijf mijn liedjes vanuit dat perspectief, en ik probeer elke dag met dat soort zelfvertrouwen te leven, dus het was een moeiteloze samenwerking. Ik ben ook echt een ‘zonnebrillenmeisje’. De Biggie-monturen zijn zo iconisch, dus ik was ontzettend enthousiast om er mijn eigen draai aan te geven. Je kunt ze overal dragen. De foto’s zijn heel klassiek en tijdloos.”
Je hebt op de rode loper veel Versace-jurken gedragen. Wat is er zo bijzonder aan Donatella’s ontwerpen, dat je steeds weer terugkomt?
“De vrouwelijkheid van de kleding is wat me steeds weer terugbrengt. Ze kennen het vrouwenlichaam gewoon zo goed. Ik ben erg petite, dus vaak is mode voor mij meer dan alleen een mooie jurk – het gaat om hoe het je lichaam accentueert. Er zijn zoveel momenten geweest waarop ik Versace mocht dragen; ze hebben zulke prachtige stoffen. En ik ben nooit tegen een korset, en zij maken ze beter dan wie dan ook.”
Heb je favoriete stukken die je door de jaren heen hebt gedragen?
“Ik droeg een prachtige op maat gemaakte jurk voor het Time 100 Next Gala. We hebben waarschijnlijk drie of vier passessies gehad. Ik heb hem ongeveer 20 minuten gedragen. Toen moest ik hem uittrekken omdat ik moest optreden. Ik dacht: dit is gewoon niet eerlijk! Ik heb meer evenementen nodig om de jurk te kunnen dragen. Of ik moet hem naar de supermarkt kunnen dragen zonder dat mensen me raar aankijken.”
Aangezien deze campagne uitkomt tijdens het hoogtepunt van het feestseizoen ben ik benieuwd: wat wordt jouw feeststijl dit jaar?
“Eerlijk gezegd hoop ik het hele seizoen in mijn pyjama door te brengen. Maar als ik toch het huis uit ga, zoals laatst, is mijn voornaamste wens dat ik iets kan dragen wat niet glinsterend is. Ik draag op het podium namelijk al zoveel glitters dat ik iets anders aan wil tijdens de feestdagen. Ik bewaar de glitters wel voor oud en nieuw. Een mini-jurk is mijn beste vriend. Ook draag ik graag korte capribroeken met coltruien. Ik wil voor de feestdagen ook nog naar kringloopwinkels gaan om te zien wat ik kan vinden.”
Voor de kerstspecial heb je een aantal geweldige feestelijke looks samengesteld. Hoe was het om die ontwerpen samen te stellen?
“Dat was allemaal het werk van Ronnie Hart, met wie ik veel samenwerk aan mijn muziekvideo’s – zoals Please, Please, Please, Taste en Espresso. We werken al jaren samen. Hij heeft zo’n goed oog voor iets wat zowel modern als tijdloos is. Zelfs mijn versie van een kerstmannenlook was zijn idee. Het was het eerste dat hij van het rek pakte. Ik paste het, het zat perfect, en we gingen meteen de set op. Hij snapt het gewoon en weet precies wat ik mooi vind. Meestal laat hij me wel oncomfortabele schoenen dragen, maar dat doet hij uit liefde. En als het resultaat er zo goed uitziet, kan ik eigenlijk niet klagen.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Ik vind de gastoptredens met onder anderen Tyla, Shania Twain en Chappell Roan in de special geweldig. Jij en Chappell Roan hebben dit jaar beiden een ongelooflijk jaar gehad. Hebben jullie daarover gesproken?
“Ja! We zitten al een tijd bij hetzelfde label. Het was zo’n prachtig cadeau om alles te vieren wat deze geweldige vrouwen dit jaar hebben bereikt. Niet dat ik mannen uitsluit, maar de vrouwen hebben dit jaar echt de show gestolen. Het was de perfecte gelegenheid om een paar van hen samen te brengen. Kali [Uchis] is al heel lang een van mijn favoriete artiesten. En Shania Twain! Ik heb mijn hele leven tegen haar opgekeken. Er werd veel gegiecheld op de set; veel gelach en gesprekken over typische meisjendingen.”
Je hebt net de eerste fase van de Short n’ Sweet-tour afgerond. Hoe kijk je daarop terug?
“Touren is nooit makkelijk, daar ben ik heel eerlijk over, maar het was echt een cadeau. Deze tour was zoveel leuker dan elke andere show die ik ooit heb gedaan. Het is zo theatraal en betrekt het publiek erbij, waardoor elke avond anders voelt, afhankelijk van hoe het publiek zich voelt en wat ze aan mij geven. Ik was overweldigd door het feit dat het mijn eerste arenatour was en dat we elke show hebben uitverkocht. Dat was echt overweldigend, maar op een heel positieve manier.”
Is er iets wat je doet tijdens de hectiek van een tour om een gevoel van rust of normaliteit te behouden?
“Een paar jaar geleden zou dit misschien irritant hebben geklonken, maar ik had zeker een bepaalde routine. Over het algemeen ging het erom dat ik bewust gezondere keuzes maakte voor mezelf. Zorgen dat ik slaap vooropzet en dat ik genoeg proteïne binnenkrijg (ik weet dat dit klinkt alsof ik een holbewoner ben of zo). Ook zorgde ik ervoor dat ik de juiste supplementen en voedingsstoffen kreeg. Als ik me goed voel vanbinnen, kan ik veel aan. Daarnaast had ik mijn zus en mijn beste vriendin mee op tour, en dat hielp om mezelf mentaal gezond te houden.”
Sabrina’s Spotify Wrapped
Hopelijk kun je nu wat meer ontspannen. Je stond dit jaar op veel Spotify Wrapped-lijsten. Wie stond er op jouw lijst?
“Het grappige is dat ik eerst dacht: ‘Oh, shit, dat kan ik niet posten, want ik sta zelf op mijn lijst. Dat is een beetje ijdel.’ Maar toen dacht ik: eigenlijk is het een goed teken dat ik mezelf op mijn lijst heb staan en mijn eigen muziek luister, want dat betekent dat ik sta achter wat ik doe. De anderen op mijn lijst zijn Dolly Parton, ABBA, Kacey Musgraves en de Bee Gees.”
Tot slot, met het einde van het jaar in zicht zijn we benieuwd: heb je een goed voornemen voor het nieuwe jaar?
“Elke jaar als iemand me dat vraagt, zeg ik standaard: meer water drinken. Maar dat is het dit keer niet. Laat me hierop terugkomen. Ik ben mijn voornemen nog aan het vormen — ik ga erover nadenken.”
Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US. Het interview is bewerkt en ingekort voor duidelijkheid.