Authenticiteit is hét modewoord van het moment. Van handgemaakte kledingstukken tot unieke vintage vondsten: het idee dat iets ‘echt’ en ‘persoonlijk’ is, heeft ons massaal in zijn greep. Maar wat gebeurt er als authenticiteit zelf een trend wordt?
Echte verhalen als marketingtruc
Authenticiteit is hotter dan ooit in de modewereld. Ik merk zelf ook dat ik naar echtheid snak, zoals het scrollen door een Instagram-feed zonder voorbedachte rade (net als die van Suzy Menkes). Ook schuif ik het liefst aan bij authentieke restaurants waarvan het interieur al jaren niet is veranderd. En ik wil meer dan alleen mooie kleding – ik wil iets met een echt verhaal, iets dat persoonlijk voelt, zoals een handgemaakte jas van een kleine ontwerper of een vintage ring met een bijzondere geschiedenis. Dat ik hierin zeker niet de enige ben, heeft geleid tot meer merken met een sterk verhaal, een golf van handgemaakte items en een grotere toegankelijkheid tot unieke vintage vondsten.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.