een-ode-aan-het-grootste-nederlandse-modetalent-van-dit-moment-duran-lantink-328386
©Spotlight

Het is ruim tien jaar geleden, maar de eerste show van Duran Lantink staat bovengetekende nog helder voor de geest. Er zat namelijk een paar schoenen in de collectie dat vlak daarvoor nog bij ons op de deurmat had gestaan. Althans, wat er van over was. Een week eerder had mijn vriend voor een paar tientjes een afgedragen paar Nike Air Max op Marktplaats verkocht aan een ‘creatief type’ met donkere krullen.

Tijdens Lichting 2013, een talentenplatform voor de meest veelbelovende afgestudeerden van de Nederlandse modeacademies, waarvoor Lantink genomineerd was, zag ik de sneakers terug. Compleet verknipt, verbouwd en gereconstrueerd met een nieuwe zool. Net als de rest van de collectie, die hij had gemaakt van een oude collectie van de Nederlandse ontwerper Alexander van Slobbe, die hij in een kringloopwinkel had opgeduikeld. Hoewel Lantink dat jaar niet won, groeide hij uit tot de succesvolste ontwerper die het platform in vijftien jaar heeft voortgebracht. 

De opkomst van Duran Lantink

Zijn grote doorbraak kwam in 2018. Voor de videoclip Pynk van Janelle Monáe ontwierp hij voor de zangeres en haar achtergronddansers de inmiddels iconische vaginabroeken. Lantink kreeg de opdracht via zijn oud-studiegenoot Emma Westenberg, die de clip regisseerde. Veel tijd was er niet; zeven dagen voor de opnames in Los Angeles kreeg hij het telefoontje. Hij googelde ‘vagina’s’ en begon meteen te schetsen. In nog geen week tijd maakte hij met roze katoen, geplisseerde zijde en tule vier broeken met schaamlippen. Zijn vagina pants gingen viral en zijn sindsdien meermaals tentoongesteld in Londen en New York.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Lantink groeide op in Den Haag en is vernoemd naar de Panamese bokser Roberto Durán, van wie zijn vader fan was. Al van jongs af aan was hij geobsedeerd door mode. Op zesjarige leeftijd naaide hij kleren voor zijn barbies. Vanaf zijn achtste plunderde Lantink de kledingkast van zijn moeder en sneed haar jurken van Jean Paul Gaultier en Puck & Hans kapot om nieuwe looks voor zichzelf te creëren, met behulp van tape en veiligheidsspelden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rianne van Rompaey op de catwalk van Duran Lantink herfst/winter 2024
©Spotlight
Duran Lantink herfst/winter 2024

Upcycling als uitgangspunt

In feite is het verknippen en reconstrueren van kleding tot nieuwe ontwerpen nog altijd wat Lantink doet, alleen heet het nu upcycling. De luxe om net als andere ontwerpers te beginnen met een moodboard, heeft hij niet. De koers van een nieuwe collectie hangt af van het kledingrek vol vintage stukken. Zodra hij en zijn team de afdankertjes in handen hebben, beginnen ze te bedenken wat ze ermee gaan doen.

Bijna al zijn ontwerpen starten met een bestaand stuk, vanwaaruit hij eromheen gaat bouwen en experimenteren. Lantink snijdt gevonden materialen in stukken die hij vervolgens mengt en als collages opnieuw in elkaar naait. Sommige delen worden opgevuld of juist gekrompen. Of allebei tegelijkertijd, zoals de jeans die in zijn lente/zomer 2024-collectie werden omgetoverd tot opgeblazen hotpants, gedragen door onder meer Troye Sivan op de cover van HommeGirls. 

Lees het volledige artikel over Duran Lantink in het nieuwe januari/februarinummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.

Opgebolde denim shorts bij Duran Lantink lente/zomer 2024
©Spotlight
Duran Lantink lente/zomer 2024