deze-vogue-editor-kocht-haar-vintage-trouwjurk-in-roermond-328641

Trouwen in iets anders dan vintage zou als verraad hebben gevoeld. Decennialang draag ik kledingstukken uit, of geïnspireerd door, de jaren 50 – een tijdperk waarin mode volledig draaide om romantiek. Als een huwelijk een verklaring van liefde is, ben ik ervan overtuigd dat mijn vintage trouwjurk uit Roermond – een creatie van Bergdorf Goodman uit 1957 – die liefde zou uitdrukken.

Vintage trouwjurk uit Roermond

Hoewel ik op slechts twee blokken van Bergdorf Goodman woon, de meest iconische tempel van mode aan deze kant van de Atlantische Oceaan, werd mijn jurk op een opvallende plek gevonden. Namelijk in het kleine Nederlandse stadje Roermond. Ik vond de jurk online en pakte hem uit als een kostbaar relikwie.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hij was perfect. Chic genoeg voor een bruiloft in het stadhuis van Manhattan, maar toch verfijnd. Een smalle rij met bedekte knoopjes liep over de lengte van het lijfje en eindigde bij de strik die om de heupen was vastgemaakt. Daarboven omlijstte een V-halskraag de hals met een zwanenachtige elegantie. Maar de ware schat bevond zich aan de binnenkant: een label met de tekst “Bergdorf Goodman on the Plaza” in de kenmerkende lila kleur van de winkel. Met de hand geschreven onder de naam van de winkel stonden de details: 6 juli 1957 en de namen O’Keefe en Cath.

Bergdorf Goodman is altijd synoniem geweest met haute couture, maar het label “On the Plaza” roept een specifiek tijdperk op. Decennialang huisvestte de flagshipstore op Fifth Avenue en 58th Street een maatwerksalon. Een atelier vol naaisters die de modieuze grillen van de society’s vervulden.

Jurk uit een gouden tijdperk

De jurk was dus een overblijfsel uit Bergdorf’s gouden tijdperk. Een tijd waarin inkopers terugkwamen uit Parijs met ontwerpen van Dior en Balenciaga om hun eigen versies op te baseren. O’Keefe, waarschijnlijk de bruid, was vereeuwigd in zijde door Cath, een kleermaker wiens zorgvuldige werk nu in mijn bezit was.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het koppel in New York in bruidskleding
©Nela Kekic
1/18
Native Share

Hoe kwam deze vintage bruidsjurk uit Roermond precies in mijn handen terecht? Mijn speurwerk, waardig aan Hercule Poirot, leidde me langs een spoor dat begon bij een Nederlandse handelaar genaamd Soul of Eve en via LiveAuctioneers verder ging. Daar herinnerde een modehistoricus, werkend onder de naam Hoboken Auctions, zich dat hij de jurk had gekocht van een verkoper op eBay in Chicago. Die verkoper had hem weer opgepikt bij de theaterafdeling van Bristol Community College in Fall River, Massachusetts. “Hij was gedoneerd”, vertelde de dealer uit Chicago, “door iemand uit New Bedford, Fall River, of ergens uit die regio. Of misschien uit Rhode Island.”

Daarna liep het spoor dood, zelfs na urenlang snuffelen in de Bergdorf Goodman-archieven in het Museum van het Fashion Institute of Technology. O’Keefe en haar verhaal gleden uit mijn vingers. Toch, hoewel haar identiteit een mysterie blijft staat één ding vast: de vrouw had smaak.

Trouwen in een vintage jurk

Gezien de lange omweg die de jurk had afgelegd, was een beetje verjonging nodig. Daar kwam Patricia Voto in beeld, de ontwerper en bruidsfluisteraar achter One/Of, wiens atelier op East 70th Street stilletjes is uitgegroeid tot dé plek voor veeleisende bruiden. Ze bracht de ooit verwelkte strik weer tot leven in een veerkrachtige staat en versterkte de architectuur van de jurk door een strook paardenhaar aan de zoom toe te voegen. Met kleine aanpassingen aan de prinsessennaden zorgde ze ervoor dat de jurk als gegoten zat.

De accessoires vielen met poëtische symmetrie op hun plek. Een vintage Judith Leiber satijnen tas, net zo ivoorwit als de jurk zelf, werd gevonden via The RealReal. En hoewel ik vastbesloten was om de perfecte Manolo Blahnik-muil te vinden in de legendarische winkel van de ontwerper, was het uiteindelijk — natuurlijk — Bergdorf Goodman die exclusief de gewenste stijl in huis had.

Om mijn pols droeg ik een Victoriaanse tennisarmband. In mijn oren tijdloze diamanten druppeloorbellen van De Beers. Mijn lippen waren, zoals altijd, gestift in dezelfde rode tint die ik al vijf jaar draag.

Op de ochtend van 29 september werd ik wakker in een suite van het Plaza Hotel, een plek vol herinneringen. Als tiener werkte ik daar als winkelmeisje en verkocht ik Eloise-boeken in de cadeauwinkel van het Plaza. Mijn haar werd in een strakke, moderne knot gestyled door David Cotteblanche, de stylist achter drie van mijn Met Gala-kapsels, en een visagist van Bobbi Brown verzorgde mijn make-up.

Droombruiloft in New York City

Mijn echtgenoot arriveerde bij het Plaza en zag er schitterend uit: een op maat gemaakt marineblauw pak, schoenen van Tod’s en een stropdas van Hermès. Op zijn revers prijkte een Lelietje-van-dalen. Vervolgens trokken we eropuit, met paraplu’s in de hand, naar het stadhuis. Te midden van al die drukte boden mijn jurk en de zorgvuldig gekozen details me houvast. Op dat moment, terwijl ik “Ja” zei, voelde ik me onmiskenbaar mezelf.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Lilah Ramzi in avondoutfit
©Nela Kekic
2/18
Native Share

De avond brachten we door met een diner bij Fasano Club, omringd door naaste familie en vrienden. De champagne vloeide rijkelijk en er werden toespraken gehouden. Tegen die tijd had ik iets minder fragiels aangetrokken: een wit-zwarte Mary McFadden Couture-jurk, eveneens vintage, die geduldig in mijn kast had gewacht op dit speciale moment. McFaddens kenmerkende plooien, met hun moeiteloze elegantie en bewegingsvrijheid, stelden me in staat om volop te genieten van de festiviteiten — het was het perfecte stuk om mijn bijzondere dag mee af te sluiten.

Maanden later, onderweg naar een evenement met mijn Judith Leiber-bruidsclutch in de hand, stapte ik in de lift. Naast me stond een zeer elegante vrouw, die naar me toe leunde.

“Mag ik vragen waar je die tas vandaan hebt?”, vroeg ze. “Ik had er precies zo een, maar ik heb hem aan The RealReal gegeven.”

Ik gaf toe dat het waarschijnlijk dezelfde tas was, en we vonden een band in deze onverwachte hereniging. Wat zijn de kansen? De kans was even onwaarschijnlijk als perfect — net zoals het vinden van die ene persoon in een stad met miljoenen. Het voelde precies goed.

De bruiloft van Lilah Ramzi en haar man

De bruidsjurk van Lilah Ramzi uit Roermond
©Nela Kekic
3/18
Native Share
Schoenen en tas van de bruid
©Nela Kekic
4/18
Native Share
Sieraden van de bruid
©Nela Kekic
5/18
Native Share
De bruidsjurk van Lilah Ramzi
©Nela Kekic
6/18
Native Share
Lilah Ramzi terwijl ze wordt opgemaakt
©Nela Kekic
7/18
Native Share
Lilah Ramzi doet lippenstift op
©Nela Kekic
8/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
9/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
10/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
11/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
12/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
13/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
14/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
15/18
Native Share
Lilah Ramzi in haar bruidsjurk
©Nela Kekic
16/18
Native Share
Lilah Ramzi tijdens haar bruiloft
©Nela Kekic
17/18
Native Share
Lilah Ramzi tijdens haar bruiloft
©Nela Kekic
18/18
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.