welke-modemerken-willen-melania-trump-de-komende-tijd-gaan-kleden-332058
©GETTY IMAGES

Melania Trump stond maandag naast haar man in de Capitol Rotunda in Washington D.C., gehuld in een op maat gemaakt marineblauw ensemble. De look, bestaande uit een mantel, rok en blouse, is van de New Yorkse ontwerper Adam Lippes. In tegenstelling tot de poederblauwe cashmere Ralph Lauren-outfit die ze droeg tijdens de inauguratie in 2017, waarmee ze vergeleken werd met Jacqueline Kennedy, koos de nieuwe first lady deze keer voor een veel ingetogener look. Haar platte, brede hoed bedekte een groot deel van haar gezicht. De outfit was in feite typisch Melania Trump: streng en ingetogen. Door te kiezen voor een look van een minder bekende ontwerper — hoewel iemand die ze in het verleden vaker heeft gedragen, zoals in New York afgelopen zomer — lijkt Melania Trump te hinten op een andere aanpak voor haar garderobe tijdens deze termijn in het Witte Huis.

Eerste inauguratie

Adam Lippes is al meer dan tien jaar een gerenommeerd label. Lippes staat bekend om zijn verfijnde interpretatie van Amerikaanse sportswear en is geliefd in de Amerikaanse modewereld. Maar het is zeker geen household name zoals Ralph Lauren dat is. In 2017, toen ze koos voor Ralph Lauren bij haar eerste inauguratie, leek het alsof de Trumps iets te bewijzen hadden. Niet alleen dat ze er geschikt uit konden zien voor de rol — wat voor Melania, als voormalig model, niet per se een probleem was — maar dat ze het imago van een degelijk, politiek en volledig Amerikaans presidentieel gezin konden uitstralen. De keuze voor Lauren liet zien dat Trump toegang had tot het beste wat Amerikaanse mode te bieden had, net zoals eerdere first ladies.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

melania trump Ralph Lauren 2017

Een nieuwe aanpak

Wat Trump en haar stylist Hervé Pierre — een voormalig ontwerper van Carolina Herrera die ook haar inauguratiejurk in 2021 maakte — lijken te willen benadrukken, is dat ze deze keer mode wil inzetten zoals eerdere first ladies dat deden. Ze wil de minder bekende namen dragen en daarmee laten zien dat ze achter ontwerpers kan staan, net zoals Michelle Obama dat deed voor Isabel Toledo bij de inauguratie in 2009, of Dr. Jill Biden in Markarian in 2021.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Dit zou kunnen betekenen dat de first lady probeert haar garderobe-strategie meer af te stemmen op die van haar voorgangers. Dit zou niet alleen meer media-aandacht kunnen genereren, maar haar ook de mogelijkheid bieden om als persoonlijkheid op zichzelf naar voren te treden. Net zoals eerdere first ladies dat deden. Toch kan de geschiedenis van de modewereld, waarin vaak werd geweigerd met de Trump-administratie samen te werken, in de weg staan van die ambitie.

Weerstand in de modewereld

Toen Kamala Harris in 2021 werd beëdigd als vicepresident, koos ze voor een paarse jas van Christopher John Rogers. Ze droeg diezelfde dag ook Pyer Moss van Kerby Jean-Raymond en koos voor Sergio Hudson voor het inaugurele bal — allemaal Afro-Amerikaanse ontwerpers. Zowel Harris als Dr. Biden toonden een voorkeur voor Amerikaanse ontwerpers en merken. Michelle Obama droeg zelfs merken als J. Crew en Gap te dragen, wat haar toegankelijkheid benadrukte.

Melania Trump daarentegen koos tijdens de eerste termijn van haar man vaak voor Europese ontwerpers zoals Alexander McQueen, Christian Dior en Dolce & Gabbana, meestal gekocht in winkels in plaats van op maat gemaakt. Dit zette vraagtekens bij de retoriek van haar man over het versterken van de Amerikaanse economie. Waarom weerspiegelde haar garderobe dit niet?

Een verklaring hiervoor kan liggen in het feit dat de modewereld niet bereid was samen te werken. In 2016 zei Marc Jacobs bijvoorbeeld: “Ik heb geen enkele interesse om Melania Trump te kleden.” Ook andere ontwerpers zoals Phillip Lim en Derek Lam lieten weten dat ze niet met de Trump-familie wilden werken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De first lady Melania Trump in Christian Dior op de verkiezingsavond in 2024.
©Getty Images
De first lady in Dior op de verkiezingsavond in 2024.

Een verschuiving in de mode-industrie

Toch zou de huidige situatie anders kunnen zijn. In de afgelopen jaren is een verschuiving naar conservatisme in de Verenigde Staten zichtbaar geworden. Voor de modewereld kan het risico om zich tegen conservatieve waarden uit te spreken betekenen dat ze zich van een deel van hun klanten vervreemden.

Ontwerpers zoals Adam Lippes lijken dit te begrijpen. Zijn esthetiek, die neigt naar een verfijnde uptown-stijl, sluit goed aan bij Melania Trump. En een vertegenwoordiger van Oscar de la Renta zei onlangs dat het merk “altijd vereerd is wanneer gevraagd wordt om de first lady van de Verenigde Staten te kleden, ongeacht de politieke voorkeuren.”

Online reacties

Ontwerpers zijn begrijpelijkerwijs terughoudend om hun democratisch en progressief georiënteerde community van modeontwerpers, redacteuren en stylisten te vervreemden. Maar slechte publiciteit – of helemaal geen publiciteit – verandert niets aan het feit dat Trump als publiek figuur een groot publiek van consumenten bereikt. En dit is een groep die vaak niet wordt bediend door de gevestigde modewereld. Toch lijkt het, gezien de reacties onder de Oscar de la Renta-post over de looks van de first daughter Ivanka Trump en second lady Usha Vance, erop dat consumenten labels en hun politieke standpunten nauwlettend zullen blijven volgen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Oscar de la Renta (@oscardelarenta)

Een nieuwe dynamiek tussen Melania Trump en de modewereld?

In 2017, toen Trump een ensemble van Ralph Lauren droeg, leefde er een sprankje hoop dat de situatie “niet zo erg zou worden.” De verwachting was dat de harde retoriek van de Trump-Pence-campagne slechts woorden zouden blijven, en dat deze tijdens de ambtstermijn zou verzachten en naar de achtergrond zou verdwijnen. Als dat scenario werkelijkheid was geworden, had de modewereld mogelijk Laurens voorbeeld gevolgd en zich meer opengesteld voor samenwerking.

Maar dat gebeurde niet. In plaats daarvan zette de modewereld haar afwijzing van de Trump-familie juist kracht bij. Melania Trump en haar familie woonden nooit modeshows bij, noch in New York noch elders. En ontwerpers bezochten het Witte Huis niet, zoals ze dat wel deden bij de Biden-regering. Bovendien werkte Melania, anders dan haar voorgangers, niet rechtstreeks samen met de modewereld aan filantropische projecten. Maar nu de tweede ambtstermijn van Trump is aangebroken, zijn de spelregels veranderd en ligt de situatie anders. Betekent dit dat ontwerpers hun waarden loslaten als ze ervoor kiezen Melania Trump te kleden? Niet per se. Maar moeten de modewereld en het publiek verbaasd zijn als Melania dit keer anders wordt ontvangen door de industrie? Absoluut niet.

De hoop blijft echter dat de modewereld standvastig blijft in haar afwijzing van racisme, xenofobie, transfobie en misogynie. Tegelijkertijd moet worden erkend dat een aanzienlijk deel van de Amerikaanse bevolking op Donald Trump heeft gestemd.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.