fans-van-dit-y2k-merk-gaan-heel-blij-zijn-met-de-nieuwste-mannencollectie-van-louis-vuitton-332165
©Spotlight

De nieuwste Louis Vuitton-collectie voor mannen is een feestje voor liefhebbers van het Y2K-tijdperk. Pharrell Williams, creative director van Louis Vuitton, en zijn goede vriend Nigo bundelden hun krachten en creëerden een collectie die doordrenkt is van hun gezamenlijke geschiedenis. De twee mannen kennen elkaar al bijna 25 jaar, en hun vriendschap was een inspiratiebron voor de looks.

Louis Vuitton werkt samen met Nigo

Voor fans van het iconische Y2K-merk A Bathing Ape (Bape) voelt deze collectie als thuiskomen. Pharrell en Nigo ontmoetten elkaar in de vroege jaren 2000, toen Pharrell voor het eerst naar Japan reisde en Nigo hem uitnodigde in zijn archieven. Nigo, geboren als Tomoaki Nagao, is een Japanse ontwerper en de oprichter van Bape, een merk dat in zeroes een ongekende cultstatus bereikte. De opvallende camo-prints, haaienhoodies en limited edition drops maakten Bape hét merk dat iedere jongen wilde dragen. (Ik herinner me nog goed dat de jongens op mijn middelbare school die een vest met de beroemde camoprint hadden de ultieme cool kids waren.)

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Met deze populariteit werd Nigo een visionair die streetwear op de kaart zette. Dit maakte hem de perfecte creatieve partner voor Pharrell, die destijds al bekendstond om zijn eigen unieke stijl. Hun creatieve klik leidde toen tot de oprichting van de merken Billionaire Boys Club en Icecream en een iconische samenwerking voor Louis Vuitton in 2004, waarbij de populaire Millionaire-zonnebrillen werden ontworpen.

Y2K-details en Japanse invloeden

In de nieuwste collectie zijn subtiele verwijzingen naar die tijd verwerkt. Denk aan de flip-phonehangers en sneakers met een retro Y2K-uitstraling. Ook zien we een kreeft als rode draad door de collectie. Dit symbool ontstond na een gezamenlijke vistrip naar Japan, waar Pharrell en Nigo onverwacht een kreeft vingen. Het resultaat: een tas in de vorm van een kreeft en kreeften op schoenen en als bag charms.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton mannencollectie accessoires
©Spotlight

De collectie is ook een ode aan Japan, het land waar Nigo vandaan komt en waar Pharrell en hij samen veel tijd hebben doorgebracht – van kersenbloesemroze kledingstukken en gyoza-details tot gemoderniseerde versies van de traditionele haori (een Japanse jas met knoopdetails) en tassen geïnspireerd op Japanse origami.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton mannencollectie Japanse invloeden
©Spotlight

En dan zijn er uiteraard ook een paar niet te missen Bape-referenties in de collectie. Zo zien we de illustraties van de gezichten van de ontwerpers als duidelijke knipoog naar het iconische Bape-logo. En we zien een mix van een Louis Vuitton-print met de iconische camouflageprint van Bape op een leren jas.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton mannencollectie bape
©Spotlight

Mix van streetwear en high fashion

Deze Louis Vuitton-collectie is een perfecte match voor de Bape-fan van vroeger die inmiddels volwassener is geworden. De herkenbare streetwear-elementen, zoals oversized silhouetten, mutsen, rugzakken en kettingen aan de broek, zijn er nog steeds, maar worden nu gecombineerd met een meer volwassen esthetiek en traditionele invloeden, zoals tweed pakken en verfijnde tailoring.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Louis Vuitton mannencollectie pakken
©Spotlight

En voor wie de spanning van de limited edition drops van Bape wil herleven, onthulden Pharrell en Nigo aan het einde van de show een aantal vitrines gevuld met items uit hun persoonlijke archieven. Deze stukken zullen binnenkort worden geveild via Joopiter.com – een unieke kans om een stukje modegeschiedenis in handen te krijgen.

Louis Vuitton nigo pharrell williams
©Spotlight