glenn-martens-is-de-nieuwe-creative-director-van-maison-margiela-333071
©Getty Images

Het is officieel: Glenn Martens (41) is de nieuwe creative director van Maison Margiela. “Ik heb jarenlang met Glenn gewerkt, ik heb zijn talent gezien en ik weet waartoe hij in staat is”, zegt OTB-voorzitter Renzo Rosso. “Na Martin, die het modehuis en haar unieke Artisanal-lijn tot leven bracht, en John, die het tot het vooruitstrevendste couturehuis ter wereld maakte, ben ik trots om een derde couturier aan het roer te hebben. Glenn, die net als Martin aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen heeft gestudeerd, heeft zijn bekwaamheid en visie in couture al bewezen.”

Glenn Martens naar Maison Margiela

Glenn Martens noemt het een unieke kans. “Ik voel me enorm vereerd om me aan te mogen sluiten bij het geweldige Maison Margiela, een werkelijk uniek huis dat de wereld al tientallen jaren inspireert. En ik dank Renzo voor het vertrouwen dat hij in mij heeft.” De Belgische ontwerper, die ook creative director van Diesel blijft, vervangt John Galliano. Galliano volgde Margiela zelf op, in 2014.

Over de benoeming van vandaag werd al druk gespeculeerd sinds Martens in september 2024 vertrok bij Y/Project. Hij werkte elf jaar bij het onafhankelijke Parijse label, dat recentelijk stopte. Zijn commerciële succes bij Diesel, in combinatie met de humor en genialiteit van zijn veelgeprezen werk bij Y/Project, maken hem terecht de eerste keuze voor de positie bij Maison Margiela.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In een recent interview met Vogue Business liet OTB-voorzitter Rosso al doorschemeren dat Martens goed zou passen bij het luxehuis. “Glenn is een couturier, niet zomaar een ontwerper. Couturiers hebben een andere manier van ontwerpen. Elk stuk heeft een verhaal te vertellen.” In hetzelfde artikel kwam ook de in Brugge geboren Martens aan het woord, over zijn toekomst. Hij liet toen echter nog niks los over de geruchten.

Opvallende parallelen

Er zijn enkele opvallende parallellen tussen de carrière van de teruggetrokken oprichter van het huis en die van de nieuwe creative director. Martin Margiela en Glenn Martens hebben dezelfde nationaliteit en zijn dus beiden afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen – Margiela in 1979, Martens in 2008. Beide mannen verhuisden naar Parijs om hun carrière voort te zetten. Ze begonnen beiden voor Jean Paul Gaultier te werken: Margiela in 1984 en Martens in 2008. Daarna kregen hun carrières een andere wending – in ieder geval, voor een tijdje. Margiela richtte zijn gelijknamige merk op in 1988. Martens kwam in 2013 aan het roer te staan bij Y/Project.

Martens is een uitbundige en bedachtzame gesprekspartner als het gaat om het bespreken van de collecties die hij en zijn teams hebben ontworpen. Margiela daarentegen vermeed alle publiciteit. Hij weigerde zelfs een buiging te maken na de shows van zijn modehuis. In de documentaire Martin Margiela: In His Own Words uit 2019 sprak hij daarover. “Soms heb ik er spijt van dat ik deze beslissing moest nemen, want het is moeilijk om naam te maken als je er geen gezicht op kunt plakken. Je collecties moeten erg vooruitstrevend zijn. Maar ik wist dat ik meer kon geven als ik niet in de spotlight zou staan.”

Democratisch minimalisme

Margiela’s anonimiteit voedde zijn geheimzinnigheid, maar het waren de collecties en shows van het huis die zijn reputatie versterkten – en het concept ‘Margeliaans’ introduceerden. Zijn democratisch minimalisme verstoorde radicaal de overdaad van de mode van de jaren tachtig, en luidde een nieuwe vorm van modernisme in. Hij spreekt erover in zijn documentaire. “Eerst hadden we er moeite mee dat mensen ons niet begrepen. Maar daarna had ik er last van dat mensen ons té goed begrepen. Ik werd depressief.”

Renzo Rosso’s OTB-groep verwierf in 2002 een meerderheid in aandelen in het modehuis en werkte samen met de ongrijpbare oprichter tot die in 2009 aankondigde ermee te stoppen. Het inhouse team bleef de collecties ontwerpen, tot de benoeming van Galliano in 2014.

Hoe Martens Diesel opnieuw groot maakte

Martens werd in 2020 aangesteld bij Diesel. Sindsdien heeft hij gezorgd voor een ommekeer bij het label, dat ook eigendom is van moederbedrijf OTB. In 2023 steeg de omzet van Diesel met 13 procent. Ook heeft Martens het aantal Gen Z-klanten van het merk een enorme boost gegeven. Zo vertegenwoordigen 16- tot 25-jarigen nu 36 procent van de omzet. Martens heeft een scherp oog voor het neerzetten van een sterk product. Hij lanceerde de best verkochte 1DR-tas en breidde de damesmode uit. Beide waren belangrijke groeimotoren in 2023.

Hoewel hij heeft bewezen dat hij een merk kan versterken, moet Martens nu tippen aan het grote erfgoed van Maison Margiela en zijn voorgaande ontwerpers. Galliano herdefinieerde het modehuis voor een nieuwe generatie met zijn zeldzame, impactvolle coutureshows. De opvallendste was Margiela Artisanal lente/zomer 2024. Mark Guiducci van de Amerikaanse Vogue prees de show als “de John Galliano-show waar mijn generatie op heeft gewacht”.

Na de show ‘won Galliano het Met Gala‘: hij kleedde twee van de invloedrijkste sterren, Kim Kardashian en Zendaya. Ook werden Margiela-producten – zoals de Tabi met de gespleten teen – de afgelopen jaren populair, wat de verkoop van het label een boost gaf. Diesel mag dan een commerciëlere speler zijn, maar Martens bewees zijn couturecapaciteiten onder meer met zijn veelgeprezen collectie als gastontwerper bij Jean Paul Gaultier couture voor lente/zomer 2022.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.