k-pop-sterren-zijn-populair-ook-in-de-modewereld-338489
©Spotlight

K-popsterren zijn niet alleen populair in de muziekindustrie, maar ook in de modewereld. Dat K-pop overal opduikt, is inmiddels geen verrassing meer. Maar hoe komt het eigenlijk dat we niet meer om K-pop heen kunnen? Om die vraag te beantwoorden, moeten we terug naar de jaren ’90.

K-pop in de modewereld

K-pop kwam voort uit de zogeheten Korean Wave; een culturele beweging die Zuid-Koreaanse popcultuur wereldwijd op de kaart zette. Met succes: van K-drama’s en films tot muziek, de Koreaanse entertainmentindustrie is niet meer weg te denken uit de wereldwijde popcultuur.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In deze industrie wordt niets aan het toeval overgelaten. Ook mode niet. Al vóór het debuut van een K-popgroep werken entertainmentbedrijven strategisch aan een modeconcept dat perfect aansluit bij het gewenste imago. Van podiumoutfits tot daily looks: alles is zorgvuldig uitgedacht. Daarnaast spelen sociale media een grote rol in de verspreiding van K-popmode. Idolen hebben miljoenen volgers op Instagram, waardoor hun stijl razendsnel navolging krijgt en trends wereldwijd worden gezet. Daardoor groeiden K-pop-idolen uit tot ware stijliconen die samenwerkingen met de grootste modehuizen aangaan.

De invloed van K-pop reikt dus verder dan alleen de muziek die ze maken. K-pop-idolen zijn uitgegroeid tot stijliconen die trends bepalen – van opvallende outfits op het podium tot samenwerkingen met grote modehuizen. K-pop is uitgegroeid tot een kracht die de hedendaagse modecultuur vormgeeft. Twee groepen die dit fenomeen perfect illustreren, zijn Blackpink en Ateez.

Blackpink

De vier leden van de band zijn allemaal het gezicht van een toonaangevend Frans modehuis, en samen hebben ze de invloed van K-pop in de luxewereld naar een nieuw niveau getild.

Jennie, ook wel Human Chanel genoemd, is sinds 2018 ambassadeur van het Franse modehuis. Ze schitterde als het gezicht van de Chanel 22-tas en maakte indruk op het Met Gala in een vintage Chanel-jurk. Daarnaast liep ze op de runway voor Jacquemus en verscheen ze bij de Haute Couture Show van Chanel in een elegante blauwe cape.

View this post on Instagram

 

A post shared by J (@jennierubyjane)

Jisoo is sinds 2019 verbonden met Dior en wordt beschouwd als een ware Dior-muze. Of ze nu te zien is in de Lady Dior-campagnes of front row zit tijdens Paris Fashion Week; haar klassieke stijl maakt haar een onmisbare speler in de modewereld. Tijdens de Dior herfst/winter 2025-show in Parijs gaf ze een romantische draai aan monochroom met een witte corsettop met ritsdetails, gecombineerd met een pofmouw-shirt en een gelaagde minirok van tule. Naast haar samenwerking met Dior werd ze in oktober benoemd tot ambassadeur van Tommy Hilfiger.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by JISOO🪐 (@sooyaaa__)

Rosé heeft een langdurige samenwerking met Saint Laurent. Ze schreef bovendien geschiedenis door, samen met CL (Lee Chae-rin), als een van de eerste K-popartiesten het Met Gala bij te wonen. In 2025 was Rosé aanwezig bij een exclusief pre-Oscars-diner, georganiseerd door Vanity Fair en Saint Laurent. Voor de gelegenheid droeg ze een volledige Saint Laurent-look: een versierde jas uit de lente/zomer 2025-collectie, gelaagd over een sheer blouse en een groene mini-rok.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ROSÉ (@roses_are_rosie)

Lisa, de inmiddels Thaise filmster, werd in 2019 door Hedi Slimane benoemd tot de allereerste wereldwijde ambassadeur van Celine. Inmiddels heeft ze haar naam verbonden aan Louis Vuitton en maakt ze met haar edgy, gedurfde looks keer op keer een statement. Zowel op de eerste rij als op internationale rode lopers. Zo verscheen ze onlangs op de rode loper van de Oscars in een dramatisch Markgong-jurk voor haar allereerste Academy Awards.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by LISA (@lalalalisa_m)

Als er één K-popgroep is die de modewereld heeft veroverd, dan is het Blackpink wel.

Stray Kids’ Hyunjin

Dat de achtkoppige k-popgroep Stray Kids uit fashionable leden bestaat is zeker, sinds 2023 is de groep ook het gezicht van Tommy Hilfiger. In 2024 maakten de acht leden hun Met Gala-debuut in op maat gemaakte looks van dit Amerikaanse merk, met lange jassen en stijlvolle kostuums. Felix, als ambassadeur van Louis Vuitton, ging nog een stap verder en liep in maart 2024 over de catwalk voor de herfst/winter 2024 mannenshow van het modehuis.

In dit lijstje zoom ik ook extra in op Hyunjin. Sinds 2023 mag het Stray Kids-lid zichzelf global ambassador van Versace noemen. Tijdens de global tour van de groep vorig jaar, droeg hij bij zijn solo-optredens exclusieve outfits, speciaal gecureerd door Donatella Versace. Zijn look bestond onder andere uit een kristallen bivakmuts, een mouwloze Versace-logo tanktop en een cargobroek, compleet met op maat gemaakte Versace Mercury-sneakers. Dit jaar verraste hij opnieuw, met maar liefst vier nieuwe Versace-looks tijdens Milan Fashion Week. Hij poseerde zelfs met Donatella Versace op het balkon van het House of Versace, gehuld in luipaardprint.

Ateez

Ook ATEEZ, de boyband die sinds 2018 actief is, drukt steeds vaker zijn stempel op de modewereld. De groep bestaat uit acht leden en schreef vorig jaar geschiedenis door de eerste K-pop boyband te zijn die optrad bij Coachella.

Choi San maakte bijvoorbeeld vorig jaar zijn modedebuut tijdens de exclusieve Dolce & Gabbana Alta Moda-show in Italië. Met een opvallende harnas-top, gedragen zonder shirt, wist hij de aandacht te trekken. Ook tijdens de herfst/winter 2025-show van Dolce & Gabbana viel hij op. Dit keer met een tijdloos pak, gecombineerd met een opengeknoopte witte blouse.

Andere leden van de groep zijn eveneens populair bij grote modehuizen. Hongjoong verscheen bij shows van Balmain en Vivienne Westwood. Tijdens de Paul Smith herfst/winter 2025-show in Parijs zat hij front row in een volledig groene look.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 홍중 (HONGJOONG) (@no1likeme8_8)

Seongwha werd het gezicht van Isabel Marant, samen met Kate Moss. Tijdens Paris Fashion Week droeg hij een gedrapeerde camelkleurige wikkeljurk uit de vrouwenlijn van het merk, waarmee hij liet zien dat mode geen genderlabels hoeft te kennen. Daarnaast maakte hij zijn runway-debuut tijdens de Isabel Marant herfst/winter 2025-show.

Isabel Marant
©Spotlight

Met hun looks en samenwerkingen met merken uit de top van de modewereld, bewijst ook Ateez dat ze niet alleen muzikaal een talent zijn. Ook op modegebied zijn ze een groep om in de gaten te houden.

Twice

De negenkoppige girlband Twice is niet meer weg te denken uit de modewereld. De leden schitteren regelmatig in prachtige looks. Zo maakte Sana indruk tijdens Prada’s lente/zomer 2025-mannenmodeshow op Milan Fashion Week. Ze verscheen in witte Prada hakken, volledig in ’90s-stijl. Mina is bovendien sinds kort het gezicht van Fendi.

Dahyun is te zien bij Michael Kors. Tijdens de Michael Kors lente/zomer 2025-show waren alle ogen op haar gericht. Ze verscheen onverwachts in een elegante off-shoulder minijurk in warme bruintinten.

Deze lijst is natuurlijk niet compleet, maar dit vinden wij de tofste samenwerkingen om nu te benoemen.

Dahyun Michael Kors
©Spotlight