zien-alessandro-michele-komt-opnieuw-met-ready-to-wear-voor-valentino-338522

We gaan nooit meer op dezelfde manier naar Valentino-rood kijken. Dat was de eerste gedachte die opkwam bij het betreden van Alessandro Michele’s showruimte via de deuren van een openbare badkamer. Een gigantisch sanitair vertrek, badend in felrood licht. Een genderneutraal toilet, passend bij de aard van de show. Michele zelf omschreef de setting als Lynchian, verwijzend naar de iconische filmmaker David Lynch, maar ik zag eerder The Shining van Stanley Kubrick, met een vleugje The Substance. Zo zag de ready-to-wear collectie van Valentino tijdens Paris Fashion Week eruit.

Valentino’s ready-to-wear collectie 

Dit was Michele’s tweede ready-to-wear-show voor het merk. De reacties op zijn eerste collectie waren gemengd; sommigen vonden dat de voormalige creative director van Gucci zich te weinig inspande om te vernieuwen. Het geluid van een doorspoelend toilet maakte duidelijk wat hij van die kritiek vond. Officieel draaide de show om het verkennen van de performatieve aard van intimiteit (vandaar de publiek-private setting van een toilet). Maar als een van de modepioniers op het gebied van genderfluïditeit — Michele introduceerde in zijn allereerste Gucci-show immers de mannenblouse met strik — zou dit ook een scherpe kritiek kunnen zijn op de groeiende golf van anti-transhaat.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Tijdens een preview in Valentino’s hoofdkantoor aan de Place Vendôme richtte Michele zich op de uitdaging om de erfenis van het modehuis te vernieuwen. “Het is hier ingewikkeld: je moet een balans vinden tussen hedendaags maximalisme en relevantie, anders loop je het risico dat het merk bevriest. Dus probeer ik het verleden te manipuleren om het naar het nu te brengen.” Dat deed hij door de collectie te verankeren in een meer herkenbare realiteit. De nonchalante tweedbroek, v-hals trui en faux-fur jas uit look 2 zouden moeiteloos kunnen opduiken in een streetstyle-galerij, en het bustier-topje met uitsnijding en de hooggetailleerde jaren ’70-jeans uit look 8, passen perfect bij een late-night bezoek aan Caviar Kaspia.

Michele werkte ook samen met Vans, maar zijn inspanningen beperkten zich niet tot denim en sneakers. De show ademde een onafgewerkte, bijna work-in-progress sfeer. De zoom van alle broeken was uitgelegd en de modellen droegen hun haar nonchalant naar achteren in gebreide haarbanden en bivakmutsen — geen perfecte blowouts hier. En dan waren er nog de bodysuits, losgeknoopt over kanten panty’s.

Casual levensstijl

Hoewel hij Valentino herinterpreteerde voor de meer casual levensstijl van vandaag, maakte een lange jurk met een kattengezicht — een knipoog naar de porseleinen kattentas van de vorige collectie — duidelijk dat Michele zichzelf niet verloochent. En als het gaat om speciale gelegenheden, blijft hij ongeëvenaard. Vandaag presenteerde hij een jurk van zijde-georgette en kant, een mix van felle zuren en zachte pasteltinten, versierd met kristallen en strikken — een van die kenmerkende Valentino-details die moeilijk een moderne uitstraling krijgen. Er was ook een opvallende zwarte jurk met een diepe halslijn en een hoge split, een meer minimalistische noot binnen de collectie.

Valentino Garavani is een man van etiquette, en tot aan zijn pensionering in 2008 werd het modehuis geassocieerd met een verfijnde jetset-stijl; hoogvliegend, maar altijd beschaafd. Michele ontwerpt echter in een tijdperk dat wordt gekenmerkt door onzekerheid, anarchie en sociale media. Maar één ding was zeker aan deze excentrieke show: je kon je blik er niet van afhouden.

Bekijk hier een aantal van onze favoriete looks.

Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
4/9
Native Share
Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
5/9
Native Share
Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
6/9
Native Share
Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
7/9
Native Share
Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
8/9
Native Share
Valentino herfst/winter 2025
©Spotlight
9/9
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.